Lyckad utmaning: Över 1 000 km med Hyundai Kona Electric på en laddning

Utmaningen var enkel. Att se hur långt det är möjligt att köra en Hyundai Kona Electric med en WLTP-räckvidd på 484 kilometer. Fenomenet kallas ”hypermiling” och innebär att man kör så energieffektivt som möjligt. Tre stycken Hyundai Kona startade på racingbanan Lausitzring i Tyskland. Målet var att klara över 1 000 kilometer. Hyundais tekniker hade nämligen räknat ut att det borde vara möjligt.

De tre elbilarna som deltog vara normala bilar direkt från produktionslinan. Inför starten fick elbilarna en full laddning och därefter plomberades laddluckan. Loppet startade och bilarna stannade endast för regelbundna förarbyten. 35 timmar senare fick de batteritorsk. Då hade de kört 1 018,7; 1 024,1 och 1 026,0 kilometer.

Energiförbrukningen för de tre bilarna hade då snittat 6,28; 6,25 respektive 6,24 kWh/100 km. Standardförbrukning för Kona Electric är beräknad till 14,7 kWh/100 km enligt WLTP-körcykeln.

Medelhastigheten under körningen låg på omkring 29 till 31 km/h. Det kan låta lite, men det är ungefär vad en normal stadsbilist lyckas med om man räknar med köer och stopp för trafikljus.

– Räckviddstestet visar oss att Kona Electrics batteri och kraftelektronik harmoniserar mycket bra. Det är också viktigt att alla tre testbilarna uppnådde nästan samma antal kilometer. Detta representerar en extremt låg variationsspridning på produktionen, kommenterar Juan Carlos Quintana, pressansvarig för Hyundai Tyskland.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.