Lotus visar nya elbilen Emeya – och det är ingen SUV

Lotus Emeya.

Lotus har nu lanserat sin nya elbil Emeya. En sportig GT-elbil med dubbla motorer som ger 675 kW (905 hk) och ett vridmoment på 985 Nm. En perfekt 50/50-viktfördelning, låg tyngdpunkt och en snabb accelerationen ska garantera en spännande körning.

Lotus Emeya får en toppfart på 256 km/h, klarar 0 till 100 km/h på 2,78 sekunder och 80 till 120 km/h på under två sekunder. Batteriet är på 102 kWh och väntas ge ”ungefär samma räckvidd som Lotus Eletre”. Alltså runt 600 kilometer.

När det sedan är dags att ladda upp igen, kan Lotus Emeya snabbladda med effekter på upp till 350 kW. Att ladda upp batteriet till 80 procent ska ta ungefär 18 minuter. Endast fem minuters laddning ska ge 150 kilometers körsträcka.

För att optimera effektiviteten och förbättra körprestandan får Lotus Emeya aerodynamiska funktioner som en aktiv främre grill, en aktiv bakre diffusor och en aktiv bakre spoiler. Lotus säger sig ha kombinerat företagets 75-åriga expertis inom teknik och design, med de senaste avancerade innovationerna vilket ska ge en elbil som presterar exceptionellt.

Lotus Emeya.

Emeya får också ett elektroniskt styrt luftfjädringssystem. Genom inbyggda sensorer känner de av vägen 1 000 gånger i sekunden och justerar automatiskt fordonet för att säkerställa den mjukaste körningen.

– Det här är en Lotus som du aldrig har sett förut. Vi har byggt vidare på allt Lotus har uppnått hittills för att skapa en lyxig prestandabil för förarna, designad för att inspirera till förtroende, väcka råa känslor och ren glädje. Och koppla dem till vägen, berättar Ben Payne, Vice President of Design vid Lotus Group.

Produktionen av nya Emeya kommer att starta under 2024. Mot slutet av det här året kommer Lotus att släppa ytterligare detaljer, fler tekniska specifikationer, priser och vilka marknader som får den nya modellen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.