Lotus uppdaterar nu sina hyper-snabba elbilar Lotus Eletre och Emeya inför ett nytt modellår. Lotus Eletre är märkets hyper-suv och Lotus Emeya är vad biltillverkaren kallar för en hyper-GT. De båda bilarna får nu tilläggssiffrorna 600 och 900 i namnet vilket ska återspegla bilarnas elektriska motoreffekt.
Som en 600-versionen har båda versionerna fyrhjulsdrift från en dubbla uppsättning motorer som då levererar totalt 450 kW (612 hk) i motoreffekt. Emeya 600 accelererar från 0 till 100 km/h på endast 4,15 sekunder och Eletre 600 på 4,5 sekunder. Toppfarten är 250 respektive 256 km/h.

För den som vill köra ännu snabbare är det 900 som gäller. Både Eletre och Emeya får då två motorer som levererar totalt 675 kW (918 hk). Emeya 900 tar sig från stillastående till 100 km/h på hissnande 2,78 sekunder. För suven Eletre är det 2,95 sekunder som gäller. Toppfarten är 256 respektive 265 km/h.

De två elbilarna imponerar inte bara på vägen. De briljerar också vid snabbladdaren. Att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 14 minuter på Emeya och 20 minuter för Eletre. Räckvidden för de två modellerna är 610 km för Emeya och 600 km för Eletre. Det gör bilarna väl svarvade för långkörning.
Lotus introducerar också lika utrustningsnivåer med namn som GT, GT SE, Sport SE och Sport Carbon. Det ska ge en enkel paketering med en god översikt. I grundutförandet finns allt från luftfjädring, HUD, en kraftfull ljudanläggning och sportiga stolar.

I de högre nivåerna tillkommer saker som mer avancerade förarassistanssystem, panoramatak, stämningsbelysning, aktiv bakspoiler, sportstolar med massage och soft-close-dörrar för att nämna några godbitar. Carbon-varianten erbjuder precis som namnet förtäljer extra mycket kolfiber exteriört och interiört samt en sportmotorhuv i lättviktskomposit.
Priset på Eletre börjar på 1 255 00 kronor och Emeya på 1 135 000 kronor. Båda finns att beställa från och med idag, med leverans till sommaren.
Bonus: Kolla in när jag kör förra generationen Lotus Emya:
Kommentera