Lotus satsning på elbilar har lett till historiskt leveransrekord

Lotus som idag satsar på att bli en renodlad elbilstillverkare har delat med sig av sin resultatrapport för 2023. Att satsa på elbilar, i ett premiumsegment, har visat sig vara en succé för det numera Geely-ägda märket.

Under året levererade Lotus 6 970 bilar, vilket är den högsta siffran för ett enskilt år i företagets historia. Elbilsandelen uppgick till 63 procent av alla leveranserna. Mer än hälften av bilarna levereras under årets fjärde kvartal. Ökningen av leveranser drevs främst av elbilen Lotus Eletre som är märkets första elbil. Produktionen och försäljningen av Eletre har stadigt ökat under hösten.

Under sitt första år med elbilar nådde företaget en omsättning på 679 miljoner dollar, med en bruttovinstmarginal på 15 procent.

– Vi är nöjda med de tidiga framstegen och lovande resultatet som uppnåddes under 2023, med växande leveranser som speglar styrkan i vårt varumärke och produktionupptrappning, kommenterar Lotus Techs vd Qingfeng Feng.

Den globala expansionen fortsätter och Lotus har under året ökat från 46 butiker till 215 stycken världen över. Under de senaste åren har Lotus bland annat öppna stora flaggskeppsbutiker på anrika platser som Gyllene triangeln i Paris, Mayfair i London och Gangnam-gu i Seoul.

Lotus Emeya.

Lotus ser också ljust på framtiden. Under mars startade leveranserna av märkets andra elbil, hyper-GT:n Lotus Emeya i Kina. De europeiska leveranserna ska starta under årets tredje kvartal.

– Vi ser fram emot att ytterligare accelerera vår tillväxt under det kommande året och förbli dedikerade till att skapa långsiktigt värde för våra kunder och investerare när vi fortsätter att genomföra vår Vision80-strategi, som bygger på vårt lyxiga varumärkeskapital och avancerade teknologifördelar, fortsätter Qingfeng Feng.

Planen är att leverera 26 000 fordon under 2024.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.