En forskningsrapport i Nature har granskat livslängden hos olika bilmärken och drivmedelstyper med hjälp av data från fordonsbesiktningar i Storbritannien. Den visar att det finns skillnader på genomsnittliga livslängden hos olika fordonstyper, men också mellan olika märken. Tydligt är att elbilarna är på snabb frammarsch när det kommer till livslängd.
– Elbilarnas livslängd är fortfarande är relativt outforskat. Här visar vi att även om tidiga elbilar visade lägre tillförlitlighet än förbränningsmotorfordon så har snabba teknologiska framsteg gjort det möjligt för nyare elbilsmodeller att uppnå jämförbar livslängd, även vid mer intensiv användning, skriver forskarna i summeringen.

Undersökningen visar på tydliga skillnader för hur fordon med olika drivlinor används idag. När forskarna jämför bensin- och dieselbilar med ett baslinjeestimat visar det att en bensinbil i genomsnitt håller 1,9 år längre men rullar 71 000 km kortare än en dieselbil. Dieselbilen håller i 16,3 år men rullar 257 000 km.
Elbilar, betonar man, har lovande egenskaper med en genomsnittlig livslängd på 18,4 år vilket ungefär motsvarar en genomsnittlig bensinbil (18,7 år). Men att elbilarna överträffar bensinbilar i total körsträcka och kommer nå i genomsnitt 200 000 km under sin livstid. Bensinbilen når 188 000 km.
Tesla rullar längst av alla
Men det finns också tydliga skillnader mellan olika märken och drivlinor.
– Den bäst presterande elbilstillverkaren är Tesla, medan Skoda och Audi leder för diesel- respektive bensindrivna bilar. Detta bidrar till en detaljerad förståelse av drivlinors pålitlighet, inklusive den nya tekniken, skriver forskarna.
Beräkningar visar att en Tesla i genomsnitt väntas klara 340 000 kilometer. Det är mer än något annat märke oavsett drivlina. Skoda toppar kategorin diesel där bilarna beräknas kunna klara 292 000 kilometer och för bensin toppar Audi med en sträcka på 230 000 kilometer.
När det kommer till tid har Tesla en beräknad livslängd på 20,3 år, medan Skoda når 17,7 år och Audin klara 20,9 år. Men de två senare rullar då betydligt kortare sträckor.
Kommer kräva reperationer
Forskarna hoppas att rapporten ska skapa en förståelse av drivlinornas pålitlighet – inklusive den snabbt växande elbilsmarknaden där elbilarna tydligt visar att de med fortsatt utveckling kommer bidra till betydligt längre körsträckor och en längre fordonslivslängd. Under de senaste åren har de utvecklats snabbt och är ett konkurrenskraftigt alternativ ur flera aspekter, både ekonomiska och miljömässiga.
Men en åldrande park med elbilar kan också kräva reperationer och det kommer uppstå en marknad för exempelvis byten eller reperationer av högspänningsbatterier som blivit degraderade. Men det är inget som oroar forskarna, och marknaden kommer att reglera sig så att ersättningsbatterier kommer vara tillgängliga och överkomliga.
Att behöva byta batteriet kommer ändå vara förhållandevis sällsynt, Tesla hävdar exempelvis att deras batterier är byggda för att överleva fordonet, och Nissan har sagt att nästa alla av de batterier som de producerat de senaste 12 åren fortfarande används.
Kommentera