Att elbilar är bättre för miljön än bilar med förbränningsmotorer finns det inga tvivel om. Men nu visar långsiktig data från Green NCAP som granskar livscykelanalyser på bilar att försprånget för elbilarna bara ökar.
Ett tydligt förbättringsområde är batteriproduktionen. Sedan fjolårets rapport har utsläppen från batteriproduktionen i kg CO2-ekvivalent/kWh i genomsnitt minskat med 16 procent. Dit har man nått genom tydliga direktiv kring hållbarhetsarbete, stordriftsfördelar och en grönare energimix vid produktionen.
– Livscykelanalyserna visar en avsevärt minskad miljöpåverkan från el- och laddhybridfordon under deras livstid. Denna förändring kan främst tillskrivas den minskande kolintensiteten i batteriproduktionen och de förbättrade förväntningarna på Europas framtida energimix, skriver Green NCAP.
Den grönare energimixen kommer också sedan till nytta när elbilen ska köras. Det är en tydlig fördel för elbilen, och inget tyder på att energiproduktionen framåt inte kommer fortsätta bli bättre.
Livscykelanalyser 2024
Årets analys innehåller hittills 14 bilmodeller, där man granskat utsläppen under livslängden. Det sträcker sig från fordonets produktion till bränslets produktion, till drift, underhåll och återvinning. Analysen utgår från att bilarna har en livslängd på 16 år och en beräknad körsträcka på 24 000 mil.
Modell | Bränsle | CO2-utsläpp (snitt) |
---|---|---|
BYD DOLPHIN Design FWD | El | 23 ton |
MG 4 Comfort RWD | El | 24 ton |
smart #3 Pro+ RWD | El | 26 ton |
ZEEKR X Long Range RWD | El | 26 ton |
Hyundai IONIQ 6 First Edition AWD | El | 27 ton |
VW ID.7 Pro 210 kW RWD | El | 27 ton |
BMW i4 eDrive35 RWD | El | 28 ton |
Škoda Enyaq 85 L&K RWD | El | 28 ton |
ZEEKR 001 Long Range RWD | El | 29 ton |
Toyota Corolla Cross 2.0 145 kW FWD cvt | Hybrid | 53 ton |
Opel Astra 1.5 CDTI diesel FWD automat | Diesel | 54 ton |
BMW 2 Series 220i FWD | Bensin | 56 ton |
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD automat | Hybrid | 63 ton |
FIAT Doblo Combi 1.5 BlueHDi FWD manuell | Diesel | 64 ton |
Kommentera