Hållbarhet är ett viktigt område för Volvo Cars och det har Volvo bland annat tagit fasta på i kommande Volvo EX30. Den lilla elbilen kommer att ge ett mindre koldioxidavtryck än någon annan Volvobil tidigare haft.
Volvo har tittat på utsläppen genom hela produktions- och livscykeln. På så vis har Volvo kunnat minska det totala koldioxidutsläppet till under 30 ton på en 200 000 kilometer lång körsträcka. Det är 25 procent mindre än Volvos nuvarande elbilar C40 och XC40. På lång sikt har Volvo som mål att minska de totala koldioxidutsläppen med 40 procent per bil, räknat från nivåerna år 2018 fram till 2025.
Bilens mindre format är så klart den största bidragandet faktorn vill att Volvo har kunnat minska koldioxidavtrycket. Aluminium och stål är två stora bovar vid produktionen. Till EX30 går det helt enkelt åt mindre av dessa två materialen.
Dessutom använder Volvo en större del återvunnet material. Omkring en fjärdedel av aluminiumet återvunnet, och runt 17 procent av stålet. Detsamma går att säga om plasten där 17 procent består av återvunnet material. Den finns allt från komponenter i interiören till stötfångarna på bilen.
Volvo EX30 kommer dessutom att byggas i en fabrik som till stor del drivs av klimatneutral energi, och med 100 procent klimatneutral el. Volvo har också ställt större krav på leverantörskedjan att göra detsamma.
Återvunnen interiör

Även interiört består många delar av de material som finns av återvunna och förnybara material. Dessa finns i allt från säten, instrumentpanel och dörrar. Volvo använder exempelvis jeanstyg, lin och en ullmix som innehåller cirka 70 procent återvunnen polyester till klädseln.
Till klädseln använder Volvo textilfibrer som annars kastar bort i återvinningsprocessen. Vid återvinning av jeans spinns de trasiga fibrerna till ett sorts garn, och långa fibrer går in i varandra. De korta fibrerna, däremot, hamnar oftast på golvet och kastas bort. Det är just dessa korta fibrerna som Volvo använder sig av till interiören.
18 ton och återvinningsbar
Från produktionsstarten fram till att bilen kommer ut till försäljningen kommer en Volvo EX30 ha ett totalt koldioxidutsläpp på 18 ton. Volvo EX30 är sedan konstruerad för att kunna återvinnas till 95 procent vid slutet av livscykeln.
Premiären av Volvo EX30 är planerad till den 7 juni. I samband med det öppnar också de svenska beställningarna.
Kommentera