När andelen elbilar i ett lands nybilsförsäljning passerat ett specifikt gränsvärde går det tydligt att säga att försäljningen därefter bara kommer fortsätta öka. Det visar en omfattande studie av analytiker vid Bloomberg Green.
Analytikerna har tittat på hur ny teknik tagits emot historiskt och hur utvecklingen har sett ut på flera framstående marknader där elektrifieringen gått som snabbast. Den avgörande brytpunkten sker enligt studien när andelen elbilar i nybilsförsäljningen når fem procent.
Tiden det tar att nå den avgörande brytpunkten varierar stort från land till land. Men när de universella utmaningarna med kostnader, laddinfrastruktur och acceptansen drivits på av early adopters, följer massorna snart efter.
Utvecklingen följer en klassisk S-kurva. Efter att femprocents-gränsen är nådd tar det sedan i regel endast fyra år för ett land att nå 25 procent, visar studien. Utvecklingen fortsätter sedan att öka stadigt med en tillväxt runt 55 procent per år.
Först runt 80 procent väntas S-kurvan avta med en svagare utvecklingstakt. Som ett exempel tar man Norge som efter sju år gick från en andel på tio procent till 80 procent. Under det senaste året har dock ökningen planat ut.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.