Trafikverket vill se fler nya snabbladdare utmed våra svenska vägar, och har fått uppdraget att vara med och delfinansiera satsningar på ny infrastruktur. I den senaste ansökningsomgången pekade Trafikverket ut 37 vägsträckor där det behövdes fler snabbladdare.
Nu har stöd beviljats till 17 av de utlysta platserna. De nya stationerna ska vara i drift senast under nästa år. De flesta platserna ligger i norra delen av Sverige.
– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdstationer gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.
Lista: Här hamnar de nya stationerna
Väg | Sträcka för ny laddstation | Plats |
---|---|---|
E10 | Mellan Abisko och Torneträsk | Abisko |
870 | Mellan Kaalasjärvi och Nikkaloukta | Nikkaloukta |
394 | Mellan Tärendö och Ullati | Tärendö |
95 | Mellan Björklund och Njuniktjänna | Aspnäs |
E12 | Mellan Brattby och Bjurbäcksgårfarna | Vännäs |
620 | Mellan Vindeln och Botsmark | Vindeln |
353/92 | Mellan Nyåker och Skarda | Bjurholm |
360 | Mellan Latikberg och Bäverträsk | Risträsk |
83 | Mellan Östavall och Hennan | Östavall |
315 | Mellan Nybo och Handsjö | Övertüringen |
E45/342 | Mellan Strömsund och Alanäset | Strömsund |
535 | Mellan Ljungdalen och Fotingen | Ljungdalen |
70 | Mellan Älvdalen och Bunkris | Älvdalen |
E45 | Mellan Ryssa och Öje | Öje |
62 | Mellan Höljes och Likenäs | Sysslebäck |
E16 | Mellan Ruskåsen och Lisskogsbrändan | Värnäs |
37 | Mellan Fagerhult och Bockara | Högsby |
Stödet har gett 51 nya stationer
Trafikverket har beviljat stöd till fler laddstationer i tidigare omgångar. Av totalt 85 beviljade stationer har 51 än så länge tagits i drift.
– Samtliga är byggda längs större vägar i glesbygder och där snabbladdning saknats, främst i Norrlands inland. Under 2023 och 2024 kommer ytterligare 32 laddstationer komma i drift, försäkrar Hanna Eklöf.
Utöver att stationerna måste öppna inom en viss tidsram ställer Trafikverket också krav på vilken effekt som måste finnas på platsen. Lägsta effekt på laddstationerna är två stycken laddningspunkter med 22 kW AC samt två stycken laddningspunkter med 150 kW DC med tillåten lastbalansering. Dessutom måste kablaget i marken vara förberett för 350 kW.
Kommentera