Lista: Trafikverket ger stöd till 17 nya stationer med snabbladdare

Trafikverket vill se fler nya snabbladdare utmed våra svenska vägar, och har fått uppdraget att vara med och delfinansiera satsningar på ny infrastruktur. I den senaste ansökningsomgången pekade Trafikverket ut 37 vägsträckor där det behövdes fler snabbladdare.

Nu har stöd beviljats till 17 av de utlysta platserna. De nya stationerna ska vara i drift senast under nästa år. De flesta platserna ligger i norra delen av Sverige.

– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdstationer gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.

Lista: Här hamnar de nya stationerna

VägSträcka för ny laddstationPlats
E10Mellan Abisko och TorneträskAbisko
870Mellan Kaalasjärvi och NikkalouktaNikkaloukta
394Mellan Tärendö och UllatiTärendö
95Mellan Björklund och NjuniktjännaAspnäs
E12Mellan Brattby och BjurbäcksgårfarnaVännäs
620Mellan Vindeln och BotsmarkVindeln
353/92Mellan Nyåker och SkardaBjurholm
360Mellan Latikberg och BäverträskRisträsk
83Mellan Östavall och Hennan Östavall
315Mellan Nybo och HandsjöÖvertüringen
E45/342Mellan Strömsund och AlanäsetStrömsund
535Mellan Ljungdalen och FotingenLjungdalen
70Mellan Älvdalen och BunkrisÄlvdalen
E45Mellan Ryssa och ÖjeÖje
62Mellan Höljes och LikenäsSysslebäck
E16Mellan Ruskåsen och LisskogsbrändanVärnäs
37Mellan Fagerhult och Bockara Högsby

Stödet har gett 51 nya stationer

Trafikverket har beviljat stöd till fler laddstationer i tidigare omgångar. Av totalt 85 beviljade stationer har 51 än så länge tagits i drift.

– Samtliga är byggda längs större vägar i glesbygder och där snabbladdning saknats, främst i Norrlands inland. Under 2023 och 2024 kommer ytterligare 32 laddstationer komma i drift, försäkrar Hanna Eklöf.

Utöver att stationerna måste öppna inom en viss tidsram ställer Trafikverket också krav på vilken effekt som måste finnas på platsen. Lägsta effekt på laddstationerna är två stycken laddningspunkter med 22 kW AC samt två stycken laddningspunkter med 150 kW DC med tillåten lastbalansering. Dessutom måste kablaget i marken vara förberett för 350 kW. 

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.