I Sverige älskar vi våra kombibilar och elektrifieringen går snabbt framåt. Samtidigt saknar vi ett brett utbud av eldrivna modeller i kombiutförande. Många klassiska och populära bilmodeller som Volvo V70/V60 och Volkswagen Passat finns helt enkelt inte som elbilar.
Idag vänder sig svenska elbilsköpare till större eldrivna suvar i form av Volkswagen ID.4 och Tesla Model Y för att få plats med familj, vovve och packning. Samtidigt finns en stor skepsis mot den allt större suv-trenden.
Även om det inte finns någon mångsidig och ”lagom” kombi-elbil i stil med det som Volvo introducerade genom 240, 740, 850 och V70 på den ”gamla goda tiden” så ser vi kanske en gryning längs kombihorisonten.
Flera lanseringar är på gång. Men först ut tittar vi på de kombimodellerna som redan finns. Det finns idag i princip bara två kombimodeller på den svenska marknaden. En i form av en högt prissatt prestandamodell och en modell i ett lägre budgetsegment – som kanske inte riktigt ännu kan matchas den klassiska och mångsidiga kombin.
Porsche Taycan

En Porsche och kombi borde kanske vara den ultimata kompromissen i många sammanhang. Sport och praktikalitet i samma paket. Här är lastvolymen i bagaget 530 liter och 1296 liter om man fäller baksätet. Eller åtta respektive 20 bananlådor*. Den sluttande bakluckan gör att Taycan kanske inte når hela vägen till en fullkombi.
Godkänd räckvidd och bra snabbladdning gör att Porsche Taycan Cross Tursimo och Porsche Tayca Sport Turismo till en bra elbil – även för längre resor. Där skon klämmer är prislappen. För en Taycan-kombi får man vara beredd att betala mellan 1 000 000 till 2 000 000 kronor. Det är mycket pengar.
* Antalet bananlådor kommer från Björn Nylands bananbox-tester.
MG 5

I direkt kontrast till Porsches kombi står el-kombin MG 5. En betydligt lägre prissatt modell med ett pris som startar runt 390 000 kronor. Bagaget lastar 578 liter, vilket ändå är i nivå med en kombi. Med fällde säten får du in 1 456 liter. Eller översatt i bananlådor: 13 i bagaget, eller 24 med fällda säten.
MG5 är dock en lågprisbil. Det märks i komfort och kvalité. Räckvidden är kanske inte helt optimal för längre körningar (380 km enligt WLTP) – men desto mer törstig i verkligheten. Dessutom är inte snabbladdning supersnabb vilket gör långresor onödigt besvärliga.
Nya el-kombis på gång
Runt hörnet finns däremot en del kombimodeller på gång. Modeller som vill locka kunder i det svultna segmentet.
Peugeot e-308 SW

Nästa el-kombi att hitta ut på marknaden kommer från Peugeot. Det genom e-308 W med lansering under 2023. Bagaget på 608 liter är helt okej och med fällda säten når vi en volym på 1634 liter.
Modellen kommer erbjuda upp till 400 kilometer i räckvidd, från ett relativt litet batteri. Här lovar Peugeot låg förbrukning, 12,7 kWh/100 km vilket är en riktigt imponerande siffra. Det mindre batteriet öppnar också upp för en attraktiv prisbild. Även om den uppgiften inte är känd idag.
Volkswagen ID Space Vizzion

Fortfarande i konceptstadiet finns Volkswagen ID. Space Vizzion. En rejält fullstor kombi som antagligen kommer överglänsa Volkswagen Passat. Tidigare har det beskrivs som en eldriven kombisläktning till Volkswagen Phaeton.
Målsättningen är att ID. Space Vizzion ska bli en räckviddshjälte med upp till 700 kilometer i räckvidd. Några detaljer om bagaget och hur mycket kombin kan tänkas lasta finns inte. Planerad lansering är satt till 2024.
Audi A6 Avant e-tron

En nära släkting till Volkswagen kommande kombi är Audi A6 Avant e-tron. Audi har visat upp koncpetet under lång tid och beskrivit en hel del detaljer kring den här kombin som också ska placera sig i ett premiumsegment.
Ett lågt cW-värde på 0,24 ska garantera en optimal aerodynamik. Räckvidden är upp till 700 kilometer vilket ska säkras genom ett batteri på 100 kWh. Det finns inte heller några närmare detaljer om lastmöjligheterna i den här modellen. Den planerade serieproduktionen är dock satt till 2024.
BYD Han Kombi

I höst kom BYD till Sverige med sina första elbilar. En av modellerna är BYD Han. En premiumsedan som erbjuder upp till 660 kilometer i räckvidd.
Under lite mer mystiska och oklara omständigheter har BYD visat upp en kombi-variant av BYD Han. Det finns inga mer djupgående detaljer än så. I våras hette det att BYD ”överväger en kombi”.
Zeekr 001

Svenskdesignade Zeekr 001 är ännu en sportig kombi som redan lanserats i Kina. Under nästa år kommer Zeekr till Europa och den första modellen blir just sportkombin 001.
Just de europeiska specifikationerna är okända, men enligt kinesiska mätvärden erbjuder 001 upp till 600 kilometer i räckvidd (CLTC) – med lite halvt bekräftade rykten om att räckvidden kan bli ännu längre nästa år genom ett nytt större batteri. Bagaget lastar 810 liter och 2144 liter med fällda säten.
Nio kombi?

Under hösten klev Nio in på den svenska markanden. Det med tre modeller. Ingen av dem var en kombi. Däremot har en kamouflerad kombi från Nio synts till i Kina. Det har gett upphov till spekulationer om inte Nio också siktar på att lansera en kombi. Allt är dock väldigt spekulativt just för den här varianten, precis som den kombi BYD visat upp.
Sammanfattning
Det finns ändå en del eldrivna kombimodeller som är på gång. Även om många av modellerna verkar placera sig i de övre prissegmenten. Om dessa modellerna blir framgångsrika kanske det kan ge upphov till fler eldrivna kombimodeller i lägre prisklasser.
Kanske kommer den klassiska och folkliga Volvo-kombin tillbaka som elbil?
Kommentera