Tesla Club Sweden har kikat på vilka elbilar som erbjuds på andrahandsmarknaden. I en artikelserie i fyra delar har man tittat närmare på olika modeller, i helt olika prisklasser. Det börjar med begagnade elbilar under 100 000 kronor och slutar på elbilar för under 400 000 kronor.
Under 100 000 kronor
I det lägre segmentet, bilar som kostar under 100 000 kronor listas två modeller som funnits på marknaden i runt 10 år. Dessa är Renault Zoe och Nissan Leaf som har sålts i stora volymer och under lång tid. Den största nackdelen i det här segmentet är att många av modellerna har ett litet batteri vilket gör att modellerna hade ganska kort räckvidd redan som nya.
Summeringen om segmentet under 100 000 kronor är ändå att de är bra pendlarbilar som är billiga i drift och lämpar sig för alla lokala resor. Du laddar uteslutande bilen hemma, och behöver inte oroa dig för att exempelvis Nissan Lead är utrustad med en Chademo-laddkontakt. För Zoe bör man vara uppmärksammad på om batteriet är friköpt, eller om man får betala en batterihyra.
Under 200 000 kronor

Utbudet på begagnade elbilar växer en aning i spannet 100 000 till 200 000 kronor. Utöver nyare årsmodeller av Zoe och Leaf med större batterier och nästan dubblad räckvidd finns också en hel del andra intressanta val.
Här lyfts trion Volkswagen e-Up, Skoda Citigo och Seat Mii som i grunden är samma bil. En klok pendlarbil i ett smart kompakt format. Modellen har länge hyllats av dess ägare, är billigare i drift och var under en lång tid den billigaste nya elbilen som gick att köpa i Sverige. Inom budgeten ryms idag en 3-4 år gammal e-Up med en räckvidd på runt 17 mil. Man ska dock se upp för de äldre modellerna med det minsta batteriet på 18 kWh.
Dessutom nämns den första generationen MG ZS EV som kom till Sverige sommaren 2021. En annan god kandidat är Hyundai Ioniq Electric som fortfarande är en av de mest energisnåla elbilarna som tillverkats.
Under 300 000 kronor

I prisklassen 200 000 till 300 000 kronor blir det lite mer modernt. Här finns elbilar som Volkswagen ID.3, Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, Fiat 500e och BMW i3. Rekommendationen i denna prisklassen är att avstå från elbilar med ett batteri som är mindre än 40 kWh. Bilarna i den här prisklassen kan erbjuda längre räckvidder. Viktig är också en elbil som följer CCS-standarden, för att underlätta laddningen under långresor.
Under 400 000 kronor

I segmentet elbilar från 300 000 till 400 000 kronor börjar vi ser mer moderna elbilar. Avstå från elbilar med ett batteri som är mindre än 50 kWh lyder rekommendationen.
För under 400 000 kronor går det idag att få en begagnade Tesla Model 3 som erbjuder bra räckvidd och snabb laddning. Komforten i de tidigaste årsmodellerna är dock inte i toppklass, påpekar Tesla Club Sweden. Först från 2021 kom modeller med bättre ljudisolering samt andra bekvämligheter som elbaklucka och värmepump.
För under 400 000 kronor börjar det också leta sig in sig en hel del fabriksnytt på listan. Allt från MG4, Mini Cooper och Fiat 500e för att nämna några. Dock är det förhållandevis små elbilar, med oftast kort räckvidd. Men även dyrare modeller kan i vissa fall gå att pruta ner till under 400 000 kronor, det kan vara demobilar eller utgående årsmodeller som bilhandlarna vill bli av med.
Kommentera