Hyundai Inster är en elbil för massorna, om vi ska tro tillverkaren själv. Det här är den sydkoreanska tillverkarens svar på den kommande anstormningen av just elbilar som fler ska ha råd med.
Hyundai i Sverige har inte kommunicerat de svenska priserna, men nu har de tyska priserna blivit officiella. De priserna kan ändå ge en indiaktion. Vi får också de fullständiga tekniska produktbladen också med en hel del detaljer. I Tyskland kommer man erbjuda två varianter.
En Inster med ett mindre batteri på 42 kWh vilket ger en WLTP-räckvidd på 327 kilometer samt ett större batteri på 49 kWh med en räckvidd på 370 kilometer. De drivs framåt av en motor på 71 kW (95 hk) respektive 84,5 kW (113 hk).
Hyundai har tidigare sagt att det ska vara möjligt att ladda batteriet från 10 till 80 procent med en effekt på 120 kW på 30 minuter. Produktbladet säger nu 10 till 80 procent på mer blygsamma 39 minuter, men det vid en 100 kW-laddare. Det kan ju vara så att den maximala laddeffekten fortfarande är 120 kW. Det nämns nämligen inte i produktbladet.

Under 25 000 euro
Utgångspriset i Tyskland startar på 24 295 euro för modellen med det minsta batteriet. För modellen med det större batteriet börjar priset 29 595 euro. Som dyrast med all utrustning kostar den 32 780 euro.
Det är givetvis svårt att översätta tyska priser till svenska priser. Men som en jämförelse kostar den barskrapade varianten av Citroën ë-C3 i Tyskland 23 300 euro medan den i Sverige kostar 299 900 kronor. En gissning är därför att Inster kan tänkas börja strax över 300 000 kronor.

Inster är en kompakt skapelse på endast 3,83 meter vilket exempelvis gör den kortare än Renault 5 som Allt om Elbil nyligen provkört. Däremot är denna bilen med sin SUV-hyllning högre på 1,6 meter. Bilen har dock bara plats för fyra personer och ett bagage på 280 till 351 liter beroende på hur den bakre stolsraden ställs.
Kommentera