Hyundai har bjudit in delar av den samlade världspressen till att köra den nya kompakta elbilen Hyundai Inster, men tyvärr verkar man missat att bjuda de främsta profilerna från Sverige.
Kanske beror det på att biltillverkaren i somras tog över den svenska marknaden från den danska agenturen och allt fastnade i ett vakum? Eller så är Sverige bara inte en prioriterad marknad. Det är synd, för Hyundai Inster verkar vara ett friskt tillskott och kanske det vi behöver idag. För den internationella pressen gillar verkligen den lilla elbilen.
– Det är en av de bästa småbilarna som någonsin gjorts, säger Jack Scarlett från The Fully Charged Show. Han hyllar den inte bara för att den är så bra och smidig i stadstrafiken. Den är också stabil på de större vägarna i högre farter.
– Inster har bara en sådan överraskande känsla av förfining i detta pyttelilla billiga format, fortsätter Jack.
Hyundai Inster lanseras med två olika batteristorlekar. Ett mindre batteri på 42 kWh vilket ger en WLTP-räckvidd på 327 kilometer samt ett större batteri på 49 kWh vilket ger en räckvidd på 370 kilometer. Varianterna drivs framåt av en motor på 71 kW (95 hk) respektive 84,5 kW (113 hk).
I Tyskland kostar basmodellen från 24 295 euro. Några svenska priser har inte kommunicerats, men en gissning är ett pris strax över 300 000 kronor om man ser till hur de tyska och svenska priserna brukar förhålla sig mellan varandra. Men det är förutsatt att den kommer hit då.
– Jag tycker att detta är en bil som är helt fantastisk på att utföra det jobb den är designad för, vilket är att köra runt i en stad som denna. Den är rolig att köra, och jag gillar verkligen inredningen. Den är definitivt inte lika prisvärd som vi hoppades den skulle vara, men titta på den, den är en sötnos. Problemet är dock att den står inför riktigt tuff konkurrens. Framförallt i form av Renault 5, säger Ginny Buckley från Electrifying.
Kommentera