Nya WLTP-tester av Lightyear 0 visar att den kommande sol-elbilen kan bli världens mest aerodynamiska elbil. Det med ett Cd-värde på 0,175 vilket gör den riktigt hal och energieffektiv.
Därmed slår den det gamla rekordet som General Motors hade med sin omstridda elbil EV1 som fanns att leasa under slutet av 1990-talet, innan GM beslutade sig för att alla levererade bilar skulle skrotas. GM EV1 hade ett Cd-värde på 0,19.
De första leveranserna av Lightyear 0 ska starta under nästa år. Även om Lightyear nu innehar rekordet så kommer det sannolikt inte bestå under två decennier som det gamla rekordet. Konkurrensen är runt hörnet.
Amerikanska Aptera jobbar också mot målet att tillverka världens mest aerodynamiska elbil. Det genom elbilen SEV som frångår de mer traditionella formerna för en bil. Här är löftet ett Cd-värde på 0,13.

Mercedes EQS är idag världens mest aerodynamiska elbil som finns i produktion med ett Cd-värde på 0,20. Även aerodynamik är en viktig faktor för Mercedes som dessutom visat upp 1200-kilometerskonceptet EQXX som slår Lightyear 0 – här är Cd-värdet 0,17.


Topplista aerodynamiska elbilar
Modell | Cd-värde | Status |
Aptera SEV | 0,13 | under utveckling |
Mercedes EQXX | 0,17 | koncept |
Lightyear 0 | 0,175 | under utveckling |
GM EV1 | 0,19 | skrotad |
Mercedes EQS | 0,20 | lanserad |
Nio ET7 | 0,21 | lanserad |
Tesla Model 3 | 0,21 | lanserad |
Hyundai IONIQ 6 | 0,21 | under utveckling |
Lucid Air | 0,21 | lanserad |
Kommentera