Lexus uppdaterar elbil och sätter in manuell växellåda

Lexus RZ. Nu med varvräknare.

Lexus presenterar nu en uppdaterad version av elbilen Lexus RZ. Topmodellen får dessutom en manuell växellåda för extra körglädje. Oavsett vilken version man väljer lovar Lexus en förfinad körupplevelse.

Lexus kommer att erbjuda tre olika varianter av RZ. Det börjar med den framhjulsdrivna basmodellen RZ 350e och fyrhjulsdrivna RZ 500e. Den kompletteras av toppmodellen RZ 550e F Sport som också är fyrhjulsdriven.

– Vi vill visa att elbilar inte bara handlar om att säljja nya bilar, de ska också erbjuda ett upplevelsevärde genom elektrifieringen, kommenterar RZ:s chefsingenjör Shinya Ito.

Lexus RZ550e F Sport.

Lexus lägger en stor vikt vid sitt fyrhjulsdriftssystem Direct4 som anpassar drivning på hjulparen helt utifrån på körningen. Vid start och rak acceleration varierar kraftfördelningen mellan 60:40 och 0:100 för att hålla bilen plan mot marken. Vid kurvtagning optimeras förhållandet snabbt mellan 80:20 och 0:100 för att maximera kontrollen.

Om man vill köra så effektivt som möjligt är det Range Mode som gäller och då håller motorerna fast vid ett ett 50:50-förhållande.

Basmodellen av RZ är utrustad med en motor på 165 kW medan toppmodellen får en motoreffekt på 300 kW. Sprinten 0 till 100 km/h avverkas på 7,5 till 4,4 sekunder beroende på variant. Samtliga tre varianter har ett batteri på 77 kWh, med upp till 568 kilometer i räckvidd (WLTP).

VariantMotoreffekt0-100 km/hToppfartDriving range (WLTP, km)
RZ 350e FWD165 kW (224 hk)7,5 s160 km/h568 km (18″)
508 km (20″)
RZ 500e AWD280 kW (381 hk)4,6 s180 km/h500 km (18″)
456 km (20″)
RZ 550e AWD
F Sport
300 kW (408 hk)4,4 s180 km/h450 km (20″)

AC-laddning på 22 kW blir standard men för snabbladddning (DC) anges ingen maximal effekt. Lexus lovar däremot att intervallet 10 till 80 procent avverkas på 30 minuter.

Lexus RZ går också att få med dragkrok. Basmodellen RZ 350e får en dragvikt på 750kg, mellanvarianten och toppmodellen en dragvikt på 1500 kg.

Får manuell växellåda

Toppmodellen RZ 550e F Sport blir något alldeles extra lovar Lexus. Utöver den höga motoreffekten på 300 kW får F Sport dessutom en styvare kaross och flera nya designdetaljer. Och så introducerar Lexus en manuell växellåda kallad för Interatice Manuel Drive. Den ska ge känslan av köra en manuellt växlad bil.

– Föraren kan njuta av en djupare dialog och förbindelse med sin bil genom att kontrollera drivkraften med paddelväxlingskontroller på ratten för att välja virtuella växlar. Upplevelsen förstärks med realtidsfeedback genom gasreglaget, G-krafter, reproducerade motorljud och en varvräknardisplay med en kurvavläsning för att indikera det virtuella varvtalet, skriver Lexus.

Det manuella läget aktiveras enkelt med en knapptryckning på mittkonsolen. Upplevelsen av växlingarna förändras också utifrån de olika körlägen. Totalt finns det åtta virtuella växlar som virtuellt påverkar tillgänglig effekten utifrån hastighet, förarens accelerationspådrag och den valda växeln.

Varvräknaren och ljudupplevelsen hjälper sedan föraren att intuitivt förstå fordonets tillstånd och gör det enkelt att veta när man behöver växla upp eller ner.

Får steer-by-wire-teknik

Lexus introducerar också steer-by-wire-tekniken. Genom att plocka bort den mekaniska rattstången vill Lexus erbjuda en mer exakt och intuitiv styrning. Behovet av att vrida på ratten för att ta en kurva anpassas automatiskt beroende på hastighet och körlägen. Samtidigt introducerar också Lexus en flygplats-inspirerad yoke-ratt.

Ratten är standard på den sportigaste F Sport-modellen samt RZ500e med utrustningsnivå Luxury.

Då kommer nya Lexus RZ

Marknadsintroduktionen av den uppdaterade Lexus RZ är planerad till den senare delen av 2025 i Europa. Några priser har inte presenterats.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.