Lexus uppdaterar sin elbil Lexus RZ och introducerar bland annat steer-by-wire-teknik. Den nya rattekniken frigör mer utrymme runt knän och ben och skapar därmed en mer öppen interiördesign. Lexus väljer också att introducera en rektangulär öppen ratt där styrutväxlingen är kopplade till hastigheten.
Även om det inte finns någon fysisk koppling mellan ratt och framhjul får föraren ändå feedback från underlaget som kommuniceras via elektriska signaler. Systemet redigerar bort oönskade vibrationer vilket ska ge en mer behaglig körupplevelse.

Med uppdateringen introducerar också Lexus ett nytt batterielektriskt system med en förbättrad eAxel som ger ökad motoreffekt, lägre förluster och nya större högspänningsbatterier på antingen 67,49 kWh till 76,96 kWh. Vissa modellvarianterna får upp till 100 kilometer längre räckvidd. Lexus nämner dock inget mer specifikt om räckvidden än så, men på den tidigare generationen RZ låg räckvidd på runt 400 kilometer.
Lexus RZ-serien kommer erbjudas i tre utföranden. En framhjulsdriven variant med en motoreffekt på 165 kW (225 hk), en fyrhjulsdriven variant på 280 kW (380 hk) och en fyrhjulsdriven F Sport-modell med 300 kW (408 hk). I de fyrhjulsdrivna utförande är dessutom dragkapaciteten på 1500 kg tillägger Lexus.
Med F Sport-varianten introducerar Lexus också ”manuella växlar” där föraren om den vill kan växla med paddlar bakom ratten. Bilens mjukvara simulerar då en växellåda som återskapar vridmoment och fart elektroniskt. Det ska ge föraren en djupare kontakt med bilen och möjlighet att styra uteffekten med växelreglagen som med en manuell växellåda. Systemet har då åtta växlar. Lexus har också skapat ett virtuellt motorljud som ska matcha växlingarna.

Nya Lexus RZ laddar också snabbare och man har särskilt förbättrat snabbladdningen vid låga temperaturer genom att introducera batteriförvärmning. Lexus skriver att man har kortat ner laddningstiden med runt 30 minuter tidigare – vilket är välbehövligt och innebär sannolikt att den idag klarar 10 till 80 procent på under halvtimmen. AC-laddning kommer erbjudas med upp till 22 kW.
Nya Lexus RZ kommer till i Sverige under första kvartalet 2026. Då presenteras också de fullständiga specifikationerna och de svenska priserna.
Kommentera