Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Lexus som är en del av Toyota-koncernen tar en helomvändning nu när man lanserar sin första elbil. Något som tycktes otänkbart för bara ett par år sedan. Då trodde koncernen inte alls på elbilen.

Nya elbilen Lexus UX 300e har en räckvidd på 400 kilometer, enligt den gamla och allt för generösa körcykeln NEDC. Trolig räckvidd är omkring 250–300 km. Lexus UX300e har en motor med en effekt på 210 hästkrafter eller 150 kW. Batteriet på 54,3 kWh kan normalladdas med upp till 6,6 kW. Snabbladdning är möjlig med upp till 50 kW.

Batteripaketet ligger lågt placerat i golvet på elbilen vilket ska ge en en låg tyngdpunkt och bra väghållning. Nya ljuddämpande material ska ge en extra tyst körupplevelse och isolera bort vind- och vägljud. Resultatet är en av de absolut tystaste kupéerna i sin klass, hävdar Lexus.

Säljstart för Lexus UX 300e sker under 2020 och de första leveranserna i Sverige är i januari 2021. Någon svenska priser har Lexus inte delat med sig av ännu.

I vårt grannland i Norge har Lexus UX 300e fått ett pris. Där är grundpriset med lägsta utrustningsnivån på 359 000 norska kronor.

Det kan jämföras med en BMW i3s som i Norge kostar 355 000kr, eller kanske mer bilstorleksmässigt med Hyundai Kona Electric som kostar 309 000kr. I Sverige kostar en i3s 439 900 kr och en Kona 409 000kr.

Föraren kan hålla koll på sin UX 300e via sin smartphone för att se laddstatus, aktuell räckvidd och tid när bilen är fulladdad. I appen går det också schemalägga laddningen, starta klimatanläggningen, sitsvärme och defroster.