Igår var det premiär för SL:s nya eldrivan båtlinje i Stockholm. Den elektriska båten med bärplansteknik trafikerar Ekerö och Klara Mälarstrand. Det hela är ett pilottest i samarbete med svenska elbåtstillverkaren Candela.
Den nya linjen kommer att köras på tisdagar till och med lördagar, tre turer från Tappström på Ekerö och två turer från Klara Mälarstrand. Den nya båten ska köras fram till augusti nästa år, men med ett uppehåll under vintern.
– Vi gör det här för att våga visa vägen i den gröna omställningen till sjöss. På Ekerö ser vi tydligt hur det också finns möjlighet att göra stora tidsvinster sjövägen då restiden kan halveras med bärplansbåten vilket skulle kunna få fler att ställa bilen och köpa ett SL-kort i stället, säger Gustav Hemming, klimat- och infrastrukturregionråd.
Bärplanstekniken innebär att båtens skrov (undersida) lyfter sig över vattenytan och glider fram på två smala ”skidor” vilket minskar motståndet och därmed förbrukningen. Förbrukningen kan minskas med upp till 80 procent. Laddningen sker i huvudsak vid Norr Mälarstrand. Båten får genom en dispens köra i hastigheter på upp till 18 knop i de centrala delarna av staden och upp till 25 knop på öppet vatten.
– Trafikverket stödjer med forskningsmedel för att projektet bidrar till att stärka sjöfartens roll i transportsystemet och på så sätt öka nyttjandet av vattenvägarna, säger Charlott Andersson på strategisk utveckling på Trafikverket.
Förhoppningen är att samla erfarenheter för att utveckla nya lösningar för snabba, utsläppsfria passagerarfartyg som samtidigt bidrar till en hållbar framtida sjötrafik.
Ombord finns det plats för 25 resenärer, varav 1 rullstolsplats och 2 prioriterade sittplatser. Dessutom ryms tre till fyra cyklar i kupén.
Kommentera