Stockholms stad tog i höstas beslutet om att införa en miljözon klass 3 i centrala Stockholm. Ett beslut som endast skulle tillåta elbilar och andra fordon utan utsläpp att trafikera området.
Tanken var att den nya zonen skulle införas vid årsskiftet, men flera överklagande ledde till att de planerna pausades. Bland annat fick staden vänta in ett beslut från Förvaltningsrätten som senare i februari gav zonen grönt ljust.
Parallellt med det pågick också en process hos Länsstyrelsen. Nu kommer Länsstyrelsen med ett dystert besked för den som hoppades på den nya zonen. Planerna pausas för tillfället.
– Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas. Upphävandet av stadens beslut säger inget om huruvida det är möjligt att införa miljözon klass 3 i området eller inte, säger Shiva Norvad, tf chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm.
Länsstyrelsen betonar att en kommun har rätt införa en miljözon ett i så kallat miljökänsligt område men måste dessförinnan utreda förutsättningarna ordentligt. I detta fallet anser Länsstyrelsen inte att kommunen har utrett förutsättningarna ordentligt.
Bland annat handlar det om att det inte finns tillräcklig konsekvensanalys för att det aktuella området är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden och man har inte heller utredd konsekvenserna av fastighetsägares och verksamhetsutövares behov av transporter i tillräcklig omfattning.
Nu har Stockholm stad två möjligheter. Antingen gör de en ny utredning som uppfyller de krav som Länsstyrelsen kräver. Eller så överklagar staden beslutet till Transportstyrelsen.

– Avgaserna i city ökar risken för både sjukdom och förtida död. Det har vi ett ansvar att agera mot. Nu behöver vi läsa Länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren, trafikborgarråd Stockholms stad i ett uttalande.
Zonen skulle ha införts inom ett område som begränsas av Kungsgatan, Sveavägen, Hamngatan och Birger Jarlsgatan.
Kommentera