Den kinesiska teknikjätten Xiaomi är främst kanske känt för teknikprylar så som dammsugare, mobiltelefoner, TV-apparater och andra konsumentteknikprodukter. Det är de produkter som Xiaomi säljer i Europa.
Men förra året valde teknikjätten att lansera sin första elbil. Den eldrivna sedanen SU7 blev snabbt en succé i Kina och nu har nästa elbil i modellutbudet lanserats. Det i form av den eldrivna suven YU7. Intresset i samband med premiären i förra veckan var rekordstort.
På bara några minuter efter att orderböckerna öppnade hade Xiaomi tagit emot 200 000 beställningar på YU7.

Den framgångsrika lanseringen fick Xiaomis aktiekurs att rusa med 10 procent. Det gör nu grundaren och ägaren Lei Jun till den rikaste mannen i Kina. Hans förmögenhet sägs överstiga 500 miljarder yuan, eller mer än 660 miljarder kronor.
Xiaomi SU7 är den bäst säljande eldrivna sedanen i Kina just nu. Den nya suven SU7 lanserades för att utmana Tesla Model Y. Kinesisk media som provkört den menar att den kan vara slutet för Tesla Model Y:s framgångar i Kina:
– Är Xiaomi YU7 den avgörande utmanaren som till slut fäller Model Y i Kina? Jag tror det. Och jag tror också att det här kommer att starta en positiv spiral, en insikt hos konsumenterna att alla dessa alternativ faktiskt är bättre än Model Y på nästan varje punkt, säger programledaren för Telescope om Xiaomi SU7.
Efter den snabba försäljningsstarten stabiliserade sig sedan beställningslistan på 240 000 faktiska bokningar efter 18 timmar. Det innebär att orderboken i förhållande till produktionskapaciteten är fullbokad fram till början av 2027.
Xiaomi har också globala ambitioner för sina elbilar. Det inkluderar också Europa där man lovat att lansera ”inom de närmaste åren”.
Kommentera