Tidigare idag släppte Xiaomi en film när deras elbilsprototyp Xiaomi SU7 Ultra satte en imponerande varvtid på racingbanan Nürburgring. Det med tiden 6 minuter och 46 sekunder.
Nu presenterar Xiaomi den färdiga produktionsversionen och prestandan är inte en besvikelse. Den match det som visades upp med prototypen. Tre motorer som totalt producerar 1138 kW (1526 hk) tar bilen från 0 till 100 km/h på 1,98 sekunder. Upp till 200 km/h når bilen på hissnande 5,86 sekunder. Toppfarten är 350 km/h.
Även batteriet imponerar prestandamässigt. Uteffekten är hela 1330 kW vilket görs möjligt genom 800-voltsplattformen. Även vid snabbladdning imponerar den med effekter på upp till 490 kW. Det 93,7 kWh stora batteriet laddas från 10 till 80 procent på 11 minuter.

Bilen mäter 5115 mm i längd, 1970 mm i bredd och 1465 mm på höjden. Hjulbasen är på hela 3000 mm.
Prototypen som visades upp tidigare idag var mer betydligt avskalad. Nu är det klart att produktionsbilen får en inredning som är betydligt mer ombonad. Bilen blir fyrsitsig med fyra individuella sportstolar i gult. De kompletteras av gula bilbälten.

Ratten är täckt av Alcantara-läder. Det återkommer också på säten, dörrsidor och andra delar av interiören vilket kompletteras av kolfiber.

Bakspoilern har en bredd på 1560 mm och i kombination med en aktiv bakre diffusor levererar Xiaomi SU7 Ultra en nedåtkraft på 265 kg. Greppet kommer från 21-tumshjul med Pirelli P Zero 5-däck.

Modellen lanseras nu i Kina med en prislapp på ungefär 1,2 miljoner kronor. Leveranserna ska starta i mars 2025. Målet är att utmana Porsche Taycan Turbo GT som i Kina kostar 2,8 miljoner kronor.
Varvet som den lite mer avskalade prototypen gjorde kan du se nedanför:
Kommentera