Längre räckvidd och snabbare laddning i fokus på nya Volvo C40 och XC40

Volvo C40 Recharge.

Inför det nya modellåret har Volvo uppdaterade elbilarna Volvo C40 och Volvo XC40. Uppdateringen innebär bland annat längre räckvidd och snabbare laddning.

Den största nyheten till modellprogrammet är att Volvo har introducerat bakhjulsdrift till de tvåhjulsdrivna alternativen. Volvo lyfter att det är första gången på 25 år som man erbjuder en bakhjulsdriven bil.

De bakhjulsdrivna varianterna kommer i två olika utföranden. Singel-motorversionen med standardräckvidd får en permanentmagnetmotor med en effekt på 175 kW. Det innebär en liten ökning på 5 kW från den tidigare framhjulsdrivna modellen (170 kW).

Modellen behåller sitt befintliga batteri på 69 kWh, men får ändå längre räckvidd genom förbättrad batterikylning. Räckvidden ökar från 425 till 460 kilometer. På C40 Recharge blir förbättringen snarlik. Räckvidden ökar från 438 till 467 kilometer. Att ladda från 10 till 80 procent kommer ta 27 minuter på en 150 kW- DC-snabbladdare. En förbättring med runt fem minuter från tidigare modellåret.

Volvo XC40 Recharge.

För den som söker mer kraft och längre räckvidd erbjuder Volvo också en bakhjulsdriven variant med kraftfullare motor och större batteri. Den starkare motorn har en effekt på 185 kW. Det större batteriet på 82 kWh ger en räckvidd på 515 kilometer (XC40) och 533 kilometer (C40).

Det större batteriet klarar också snabbare laddning. Toppeffekten är 200 kW vid en snabbladdare vilket ska ladda batteriet från 10 till 80 procent på ungefär 27 minuter.

Uppdaterad fyrhjulsdriven variant

Modellerna kommer också som fyrhjulsdrivna alternativ. Nytt för året är en ny uppsättning motorer som också hjälper till att öka räckvidden. Tidigare satt två motorer på 150 kW i de fyrhjulsdrivna modellerna. Nu har Volvo monterat en 183 kW permanentmagnetmotor på bakaxeln och en 117 kW asynkronmotor på framaxeln.

Här är 82 kWh-batteriet standard med en räckvidd på 500 kilometer på XC40 och 507 kilometer på C40. Det är en ökning på omkring 60 kilometer mot det tidigare modellåret. Samma optimeringar gällande förbättringar till kylning bidrar också till ökad räckvidd. Även denna varianten kan ladda med upp till 200 kW på en DC-snabbladdare.

– De här uppdateringarna innebär ytterligare ett stort steg i vår strävan mot att år 2030 vara en biltillverkare som bara producerar elektriska bilar. Räckvidd och laddningstider är nya nyckelfaktorer för fler och fler av våra kunder, och förbättringarna vi nu kan erbjuda gör våra helektriska bilar än mer attraktiva än de redan var, säger Javier Varela, Chief Operating Officer och vice vd.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.