I förmiddags fick vi se de första bilderna av Lamborghini Lanzador, den italienska sportbilstillverkarens första elbil. Nu har Lamborghini officiellt lanserat konceptet som ska bli verklighet till 2028.
Även om Lamborghini är sparsamma om de fullständiga detaljerna så berättar man att den kommer få en elmotor på varje hjulaxel som totalt ska levererar en toppeffekt på mer än 1000 kW (1360 hk). Fyrhjulsdrift är en självklarhet och kompletteras av aktiv e-torque-vektoring på bakaxeln för en särskilt exakt körkontroll i kurvorna, med extrema finjusteringar för varje situation.
Energi ska komma från en helt ny generationen högpresterande batteri, som också ska säkerställa en särskilt lång räckvidd. Men varje batterikapacitet, batteriteknik eller räckvidd avslöjas inte.
– För oss betyder elektrifiering inte en begränsning, utan en smart möjlighet att utveckla mer prestanda och bättre körbarhet, säger Rouven Mohr, Lamborghinis Chief Technical Officer. Därför kommer man varken kompromissa när det kommer till kraft, körglädje eller prestanda. Samtidigt ska Lanzador var en Lamborghini som man kan njuta av varje dag – även i vardagen.
Maximal individuell kontroll
Men det är inte bara hårdvara som definierar framtidens högpresterande elbilar från Lamborghini. Kontrollsystem och mjukvara spelar en minst lika stor roll. Föraren, som Lamborghini namnger ”piloten”, kan själv anpassa styrsystemen under körning via reglage på ratten. Det innebär att piloten aktivt kan påverka bilens beteende och skapa sin egna individuella fordonskaraktär.

Systemet består av tre delar. Den är första är Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), alltså kontrollen av kördynamiken. En stor serie sensorer och ställdon kommer att integreras för att skapa ett finare och mer exakt körbeteende. De kontrollerar inte bara hårdvaran men också den kontrollalgoritm som hanterar de enskilda komponenterna i bilen. Ju mer data som bilen samlar in desto mer kan den förfina körupplevelsen.
Den andra delar handlar om att aktivt kontrollera dynamiken kring bilen vilket helt och hållet kan förändra körupplevelsen. Det kan vara genom att öka downforcen för att ge bättre grepp i kurvor, eller för att minska luftmotsåndet för att ge en längre räckvidd.

Det aktiva aerodynamisksystemet använder ett främre aktivt spjäll och en rörlig splitter för att kunna leda om luft i olika kanaler. Det kan handla om att leda luften till bromsarna för kylning, eller genom att minska lufttryck i hjulhuset för bättre räckvidd.

Den tredje och sista pusselbiten är den aktiva stötdämpningen som också inkluderar en styrbar bakaxel. Lanzador kan anpassa sig optimalt till varje vägsituation automatiskt eller följa de kommandon som föraren ger.
Lamborghini-DNA i designen
För Laborghini har det varit extremt viktigt att bevara märkets DNA och ta en ikonisk siluett och översätta den till en framåtblickande design. Lanzador får nya proportioner och ska resultera i ett nytt bilsegment: Ultra GT. En paketering som erbjuder en ny Lamborghini-upplevelse när det gäller utrymme och rymlighet.

Interiörlayouten följer Lamborghinis designfilosofi ’känn dig som en pilot’ och för tankarna till ett rymdskepp. Man har tagit tanken om en fyrsitsig GT till en fyrsitsig GT med en rymlig kupé och ett minst lika rymligt bagage. Den bakre stolsraden kan också fällas för att lasta ytterligare. Lastutrymmet bak kompletteras också av ett fram under den korta fronthuven.


– Proportionerna är nya och osedda, med potential att skapa ett helt nytt fordonssegment. Lanzador presenterar supersportbilsvolymer men med föraren i en något högre position. Den är designad för en ny generation som växer upp i en era av högteknologi och digitalisering, och visar nya och fräscha idéer inom Lamborghini när det kommer till vår strategi att på ett autentiskt sätt integrera hållbarhet, via en interiör som ger mer utrymme och använder innovativa material, säger Mitja Borkert, Head of Design på Lamborghini.
Det är fokus på hållbara material, och i Lanzador hittar vi äkta merinoull på klädseln, instrument och inredningen, istället för artificiellt producerade textiler. Man har också använt sig av återvunnen kolfiber och fibrer från återvunnen plast för att skapa en hållbarare interiör.

Lanzador är inte bara en dröm från Lamborghinis designers och ingenjörer. Konceptet ska ge en konkret förhandsvisning av den produktionsklara bilen som Lamborghini visar upp 2028. Den ska byggas i Sant’Agata Bolognese, Italien.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.