Norska motorförbundet NAF och bilsajten Motor.no har gjort ett omfattande snabbladdningstest på 31 elbilar. Målet var att ta reda på vilka elbilar som faktiskt snabbladdas snabbt. I toppen av listan platsar elbilar från Audi, Porsche, Mercedes och Tesla. I botten samlas flera kinesiska tillverkare.
Motor.no hyllar uttryckligen de tyska premiummärkena BMW, Mercedes och Audi som på kort tid utvecklat och lanserat elbilar som gör laddningen snabbare. Sydkoreanska Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 som lanserades förra året briljerar också med blixtsnabb laddning även om tempot faller när temperaturerna sjunker.
De flesta elbilarna laddades vid en snabbladdare från Ionity. Undantaget var Teslas-bilarna som istället laddades vid Teslas egna Tesla V3 Superchargers. Alla bilarna i testet hade varmt batteri från minst två timmars körning innan laddningen startade, låg batterinivå och om det fanns en förvärmningsfunktion så användes den.
Resultat snabbladdningstestet
Modell | Laddtid | Laddprocent | Högsta effekt |
Audi e-tron GT | 19.32 min | 9 till 80 procent | 257 kW |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 20.16 min | 4 till 80 procent | 271 kW |
Tesla Model 3 SR | 26.11 min | 4 till 80 procent | 166 kW |
Mercedes-Benz EQA 250 | 30.47 min | 7 till 80 procent | 112 kW |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 32.05 min | 5 till 80 procent | 208 kW |
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD | 32.33 min | 5 till 80 procent | 145 kW |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 32.49 min | 5 till 80 procent | 102 kW |
Tesla Model 3 LR Dual Motor | 33.00 min | 5 till 80 procent | 225 kW |
BMW i4 M50 | 33.54 min | 8 till 80 procent | 203 kW |
Peugeot e-2008 | 34.00 min | 9 till 80 procent | 70 kW |
Kia EV6 4WD | 35.02 min | 6 till 80 procent | 154 kW |
Skoda Enyaq iV80X | 35.57 min | 8 till 80 procent | 131 kW |
BMW iX xDrive40 | 36.29 min | 8 till 80 procent | 148 kW |
Opel Mokka-e | 36.38 min | 3 till 80 procent | 80 kW |
VW ID.4 GTX | 37.39 min | 7 till 80 procent | 131 kW |
VW ID.3 Pro S | 38.34 min | 8 till 80 procent | 123 kW |
Cupra Born | 38.56 min | 5 till 80 procent | 128 kW |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 39.05 min | 9 till 80 procent | 111 kW |
Volvo C40 Recharge | 39.12 min | 3 till 80 procent | 150 kW |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 39.51 min | 7 till 80 procent | 210 kW |
NIO ES8 (7-s) | 43.18 min | 8 till 80 procent | 111 kW |
Polestar 2 LR Dual Motor | 43.41 min | 10 till 80 procent | 154 kW |
BYD Tang | 44.01 min | 5 till 80 procent | 119 kW |
BMW iX xDrive50 | 45.19 min | 3 till 80 procent | 192 kW |
XPENG P7 4WD High Performance | 62.59 min | 5 till 80 procent | 65 kW |
Mer om testet i sin helhet finns att läsa hos Motor.no här.
Samma modeller har Motor också testat i ett omfattande räckviddstest under vinterförhållanden. Det testet hittar du här.
Kommentera