Laddnätverket Ionity, skapades 2017 av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen. Genom samarbetet erbjuds ett kraftfullt och utbrett nätverk av snabbladdare. Nu chockhöjer man priset på laddning. I samband med lanseringen av laddnätverket erbjöd man ett fast introduktionspris på 80 kronor per laddning.
Från och med den 31 januari i år justeras priserna och debitering kommer att ske per laddad kWh. I Sverige är detta pris 8,70 kr per kWh. Som en jämförelse med Tesla Superchargers (för de Tesla-ägare som inte har fri laddning) är priset 2,56 kronor per kWh.
En elbil med ett batteripaket på 40 kWh skulle därmed kosta 348 kronor att ladda på en Ionity-laddare. En Nissan Leaf 40 kWh skulle därmed kosta 348 kronor att köra sin WLTP-räckvidd på 270 km. Hyundai Kona Electric 64 kWh som har en angiven WLTP-räckvidd på 449 kilometer skulle därmed kosta 556 kronor att köra den sträckan.
Elbilsägare vars tillverkare ingår i laddnätverket har möjlighet att köpa ett abonnemang som ger lägre kostnader. Trots abonnemanget som kostar omkring 199 kronor per månad kan det lägre medlemspriset på 3,50 kr per kWh ändå bli en dyr historia vilket gör att bilisten kanske väljer en annan tillverkare. Tesla Club Sweden har fördjupat sig ytterligare i problematiken.
Kommentera