Krönika: Skärpning Ebba Busch, en ny elbil kostar 300 000 kronor och uppåt – inte en miljon

Ebba Busch. Foto: SVT.

Igår möttes Sveriges partiledare och språkrör i en debatt i SVT Agenda. En av punkterna på agendan var miljön och där pratades det om elektrifiering av bilar, flyg och industri för att klara våra klimatmål. Så långt allt bra.

I debatten berörde partitopparna också oundvikligen bonus-malussystemet. Det var i samband med det som KD-politiker Ebba Busch gör ett mycket felaktigt, och vilseledande uttalandet:

– Den breda medelklassen, människor på landsbygden och småbarnsfamiljer ska ha möjlighet att delta i omställningen. Då kan man inte ha ett bonus-malussystem som i praktiken bara riktar sig till dom som har den goda ekonomin att köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, säger Ebba.

Där har Ebba Busch fel. Till den grad att jag känner att jag måste rätta henne. Det finns idag två elbilar i massproduktion som har ett startpris på över en miljon kronor. Det är Tesla Model X och Porsche Taycan. Två elbilar som dessutom uttryckligen inte är riktade till medelinkomsttagare.

I vår jämförelsetabell med elbilar finns det idag 37 unika modeller i Sverige. Flest elbilar hittar du i prisklassen mellan 300 000 till 400 000 kronor, det före bonusen på 60 000 kronor. På en kostnadsstege fördelar sig elbilarna enligt följande:

  • 3 elbilar under 300 000 kronor
  • 12 elbilar mellan 300 000 – 400 000 kronor
  • 9 elbilar mellan 400 000 – 500 000 kronor
  • 0 elbilar mellan 500 000 – 600 000 kronor
  • 4 elbilar mellan 600 000 – 700 000 kronor
  • 3 elbilar mellan 700 000 – 800 000 kronor
  • 2 elbilar mellan 800 000 – 900 000 kronor
  • 1 elbil mellan 900 000 – 1 000 000 kronor
  • 2 elbilar över 1 000 000 kronor.

Fler nya elbilar ger fler begagnade elbilar

Dessutom måste vi ha i åtanke att långt ifrån alla köper en ny bil när de köper bil. Eftersom elbilen i sammanhanget är relativt nytt fenomen finns det naturligt få elbilar på begagnatmarknaden. Men de finns. En bättre begagnad Renault Zoe eller Nissan Leaf kostar omkring 125 000 kronor. En mycket mer tillgänglig investering. Om en sådan bil inte kan ersätta familjekombin, kanske den ändå kan ersätta andrabilen eller ensamresorna. En bra början.

För att det ska finnas elbilar tillgängliga för den breda massan krävs det att det finns någon som varit villig att köpa en ny elbil till att börja med och sedan tillgängliggjort den på begagnatmarknad. Därför är det bättre att stimulera de som har råd, att faktiskt välja elbil än att inte göra något alls. Långsiktigt gör det att fler har råd med elbil.

Dessutom är elbilen redan idag för många ett mer prisvärt alternativ om man också räknar in driftkostnaden. Speciellt för de som bor på landsbygden och kör långa sträckor.

Så skärpning Ebba. Snälla, uppdatera dina kunskaper. Sluta skrämmas och vilseleda. För klimatets framtid, för vår framtid.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.