Nu är det dags att sticka ut hakan. Osborneeffekten är ett socialt fenomen där kunder skjuter upp köpbeslut av snart föråldrade produkter i väntan på framtida produkter med ny teknik. Begreppet myntades på 1980-talet efter att datortillverkaren Osborne presenterade en ny dator med lansering ett år fram i tiden. Under tiden stagnerade försäljningen av företagets aktuella sortiment och företaget gick i konkurs då intäkterna uteblev.
Osborneeffekten är således den tillfälliga dipp från den normalkurva som uppstår då kunder väntar in nya produkter. De gamla produkterna rasar hastigt i försäljningen, medan de nya produkterna tar vid. Vid mötespunkten av de två linjerna uppstår det ett vakuum.
I övergången till elbilar kommer vi uppleva fenomenet. Nybilsförsäljningen av fossildrivna bilar kommer att minska, medan elbilarna ökar. Under tiden kommer det finnas en fördröjande effekt, då en del bilister väljer att hålla på sin gamla bil i ett extra år eller två. I väntan på rätt elbil.
…och varför skulle den inte slå till?
(Fossil)bilförsäljningen rasar redan. Branschorganisationen BilSweden skrev redan i somras ner prognos för den samlade nyregistreringen av bilar för 2020. Från 330 000 till 270 000 nyregistreringar. Orsaken är i stor utsträckning pandemin.
Samtidigt ser vi att elbilar inte alls tappar i samma utsträckning som sina fossildrivna syskon. Vi ser snarare en kraftig ökning i antal nya elbilar varje månad jämfört med tidigare perioden under föregående år.
Med små knuffar i rätt riktning så…
Det finns krafter som just nu ger elbilen medvind. Bland annat nya modeller. Allt fler nya elbilar gör entré på marknaden. Framför allt är årets nyheter väldigt efterlängtade och också något nytt. Till exempel så har vår ”svenska eldrivna Volvo och Tesla Model 3-utamanare” Polestar 2 gjort entré och toppar just nu nyregistreringarna.
”Folkaelbilen” Volkswagen ID.3 och det större och mer familjevänliga syskonet Volkswagen ID.4 har precis lanserats. Den sistnämnda bara månader före sin dyrare utmanare Tesla Model Y.
Ja, nu kan du välja Audi, BMW, DS, Fiat, Honda, Hyundai, Jaguar, Kia, Mazda, Mercedes, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Polestar, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen eller Volvo och ändå köra elbil.
Året 2021 kan valet att välja elbil bli ännu viktigare. I alla fall för den som vill göra stora besparingar. Det är med stor sannolikhet som nya bonusmalus klubbas igenom. Då höjs bonusen för elbilar med 10 000 kronor till 70 000 kronor. Dessutom höjs malus för de mer utsläppsrika bilarna.
Sist men inte minst lär vi också uppleva en ”Coronaeffekt”. Just nu är det många som upplever en osäkerhet. Vi skjuter på våra inköp. Samtidigt finns där en känsla och längtan efter en omstart. En känsla att vilja förnya och komma bättre ur krisen. Att byta till elbil kan vara det klivet in i framtiden vi behöver. Varför kliva bakåt och köpa fossilbil? BilSweden fick ju skriva ner prognosen med 60 000 bilar!
Kommentera