2019 skrev jag en krönika om Osborne-effekten och hur den kommer att slå till i samband med skiftet till elbilar. Uttrycket kommer från datortillverkaren Osborne som på 1980-talet presenterande en ny dator med lansering ett år fram i tiden. Det fick försäljningen av det aktuella sortimentet att stanna upp, och när intäkterna uteblev gick företaget istället i konkurs innan de kunde lansera den nya datorn.
Jag skrev om hur försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer skulle börja avta i takt med att intresset för att köpa en elbil växte. Nu tre år senare kan vi faktiskt se att försäljningen av bilar med förbränningsmotorer minskat i högre takt än försäljningen av elbilar. Det finns en sorts vakuum i de totala försäljningsvolymerna (som visserligen delvis också är en konsekvens av pandemin).
Men jag är också ganska säker på att vakuumet inte kommer bli så ”djupt” som jag först antagit. Efter en Coronadipp 2020 ökade den totala försäljningen av bilar igen under 2021 och branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) prognoserar att 2022 kommer nå ännu högre nivåer.
Sverige kommer att få 325 000 nya bilar under 2022. Av dessa kommer 34 procent, eller totalt 110 500 vara elbilar. Nästan en dubblering från de 57 000 nya elbilarna som tillkom förra året.
Den enes bröd, den andres död?
Vakuumet fylldes helt enkelt upp mycket snabbare med allt fler elbilar än vad jag väntat mig. Det snabbt växande utbudet med elbilsmodeller och prioriteringar från många biltillverkare genom halvledarbristen har hjälpt till. Bland de traditionella biltillverkarna har Kia och Volkswagen imponerat och på senare tid toppat listorna på levererade elbilar.
Även nya biltillverkare som uteslutande fokuserar på elbilar har snabbt ökat i volym. Här finns Tesla och Polestar – men också lågprismärken som MG som vissa månader präglat topplistorna och kommer fortsätta med det framöver. Och fler kommer vi se.
Vakuumet har helt enkelt varit ett öppet mål för de som kan leverera bra elbilar och bra erbjudanden till nybilsköparna. Chansen att utmana och ta nya marknadsandelar är fortsatt stor även framåt.
Hälften elbilar 2023
Redan nästa år är jag övertygad om att Sverige kommer nå en ny häftig milstolpe. Då kommer hälften av alla nya bilar att vara en elbil. Vi kommer att se 345 000 nya bilar på våra vägar. Av dessa kommer 180 000 vara elbilar – övriga 165 000 bilar kommer vara bilar med förbränningsmotorer men i huvudsak hybrider.
Åren efter det kommer skiftet till elbil bara gå ännu snabbare.
År | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Elbilar | 18% | 34% | 52% | 73% | 89% |
Vi har sett en liknande utveckling i Norge. Den största skillnaden för vår del är att utvecklingen nu kommer att gå ännu snabbare än i Norge. Det beror till stor del av att tekniken faktiskt i större utsträckning är beprövad och utbudet elbilar är betydligt större än vad det var när Norge låg på våra nivåer.
Det senaste kvartalet nådde Norge en andel på 86 procent elbilar i nybilssäljet. I Sverige ligger vi just nu tre till fyra år efter den utvecklingen.
År | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 Q1 |
Elbilar | 31% | 42% | 54% | 64% | 86% |
Detta driver på skiftet
Jag ser flera orsaker till att andelen elbilar snabbt kommer öka framåt. Allt fler kan se fördelarna med att köra elbil i takt med att antalet förstahandskontakter med elbilar ökar. Det kan vara genom en tillförlitlig familjemedlem, släkting, kollega eller granne som faktiskt köpt en elbil. Med det försvinner okunskapen, rädslan för ny teknik och fördomarna.
Dessutom ökar utbudet på elbilsmodeller allt snabbare, med långt över hundra nya modeller som lanseras varje år. Med det kommer allt fler elbilar i allt fler segment och till helt nya prisnivåer. Lägg där till tillverkare som pytsar ut allt mer generösa leasingerbjudanden som ger ett betydligt mer bekymmersfritt ägande utan det långsiktiga ansvaret.
Den sista punkten är kopplad till ägandekostnader och de betydligt högre bensin- och dieselpriserna. Allt fler vill sänka sina löpande bilkostnader och där är den enklaste lösningen att helt enkelt göra sig oberoende av fossila bränslen.
Bara medvind framåt
Nybilsförsäljningen har alltså haft ett andrum under ett par år nu, där nivåerna har varit lägre än normalt. De som inte kan leverera elbilar idag är på sätt och vis offren för Osborne-effekten med sjunkande försäljningssiffror. De som kan leverera elbilar idag och framåt är vinnarna och det kommer de kunna leva på länge.
Kommentera