Tesla lyckades med något som ingen annan har lyckats med i bilindustrins hundraåriga historia. Att ändra den genom att övertyga bilägare, biltillverkare och politikerna att det fungerar att köra elbil.
På tio år har Tesla förändrat hela branschen. Tidigt samlade man till sig en stor skara följare som var beredda att prova allt, till nästan vilket pris som helst. Det var direkt avgörande för att Teslafebern skulle sprida sig även till mer ”vanligt folk”.
Tesla lockade allt mer trovärdiga och opartiska kunder som genom egna erfarenheter kunde se att det fungerar att köra elbil. Det var här Tesla till och med kunde börja vända kritiker och få dem som kunder.
Tesla lyckades med tre saker
Tre konkreta faktorer har spelat en direkt avgörande roll för Teslas framgång. En av dessa kommer spela till Teslas fördel under lång tid framöver. Det är det enda som alla andra tillverkare av elbilar idag står utan.
Räckvidd. Tesla var tidigt ute med revolutionerande lång räckvidd. Det blev den första elbilen som inte begränsade dig till körning i en och samma tätort. För första gången kunde du ta dig mellan tätorterna. Batteriet räckte till det.
Prestanda. Den elektriska drivlinan kunde leverera nog med prestanda att utmana de flesta sportbilarna. En elbil var inte längre en segt surrande låda som tröttsamt kryssade sig fram. Elbilen blev något som kunde bli roligare än en tur i en berg-och dalbana.
Laddinfrastruktur. Den tredje, och direkt avgörande nyckel till Teslas framgång är det omfattande nätverket av Superchargers. Det finns alltid god tillgång på laddare som fungerar och laddar snabbt. Och är lätta att använda.
Varför var dessa viktiga?
Genom bra räckvidd blev elbilen tillräckligt pålitlig för det dagliga resandet. Du kom alltid fram och tillbaka till jobbet. Du kunde klara av alla vardagens bestyr utan att planera. Det fungerande helt enkelt praktiskt!
Maxad prestanda gjorde Tesla till en snackis. Alla som fick prova en Tesla och fick uppleva plattan i mattan snackade om det efteråt. Att steglöst och ljudlöst på ett par sekunder dra iväg från stillastående till bli-av-med-körkortet-hastigheter ger alla en adrenalinkick som man inte kan hålla tyst om. Det snackar man om, till alla, och länge!
Det absolut viktigaste som Tesla tidigt insåg var bra laddinfrastruktur. Dessutom valde man att bygga det själva istället för att förlita sig på andra. Tesla har kunnat lova härliga långresor genom god tillgång på snabb och bekymmersfri laddning. Det gör att Tesla-ägare idag kan sätta sig bakom ratten och bara köra i stort sett vartsomhelst. Det är unikt och var en förutsättning för att elbilen skulle fungera i alla sammanhang!
Vad ska alla andra satsa på?
Tesla har drivit på utvecklingen vilket har gjort elbilen till en snackis. Det har påskyndat skiftet och lett till att det i Sverige idag finns ett hundratal eldrivna bilmodeller att välja mellan.
Nu måste det vara enkelt att köra de där elbilarna också. Tesla kommer fortsätta att ligga i framkant tack vare sitt laddnätverk. Här hänger nämligen ingen annan med idag. Tesla-ägarna behöver inte bry sig om laddbrickor, tillgänglighet och reservplaner. Tesla har helt enkelt själva säkrat och garanterat en bra laddupplevelse.
Alla andra tillverkare av elbilar förlitar sig på tredjeparter. Att någon entreprenör ska hitta en plats att bygga en snabbladdare med den ultimata ekvationen för att skapa högsta möjliga beläggning (läs: köer). Lönsamhet prioriterad. Inte kundupplevelsen.
Det finns initiativ som IONITY som samägs av flera biltillverkare. Det finns exempel på biltillverkare som knyter avtal med enskilda laddoperatörer. Allt för att erbjuda samma ”det är bara att köra”-känsla som Tesla erbjuder.
Med det är bara en illusion – det är sällan så enkelt. Även om det är tätt mellan laddningsstationerna så är det ofta för få laddpunkter vid varje station. De ägs ofta av operatörer som har sina egna procedurer för att ladda som skiljer sig helt från kundens förra laddningsupplevelse.
Det som krävs är en aktiv part som proaktivt driver på utbyggnaden av laddstationer, med många och snabba laddare på varje station och som är universala att använda. Det kommer påskynda omställningen ännu mer – det är nästa steg för att ge elbilen ytterligare en jätteskjuts. Nästa stora boom!
Vem ska vara först att pusha på riktigt ordentligt för att säkra laddningsinfrastruktur för den breda massan? En av våra traditionella biltillverkare? En bensinstation? En stormarknad? Ett energibolag? Staten? Eller blir det Tesla som hinner före genom att öppna sitt nätverk av snabbladdare för alla andra bilmärken och därmed bli den ledande energileverantören till Europas fordonspark?
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.