Krönika: Att bonus-malus går back kanske är okej om vi plockar fram filantropen i oss

En granskning av Dagens PS visar att bonus-malussystemet som var tänkt att vara självförsörjande går back. På två år har det kostat staten 674 miljoner kronor. För få väljer helt enkelt bilar med höga utsläpp och dyra skatter har det visat sig.

Dagens PS har grottat ner sig i siffrorna: 2020 drog staten in 16,7 miljarder kronor i fordonsskatt, en ökning med 1,7 miljarder kan tillskrivas ”malus”-delen. Bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider uppgick dock till 2,1 miljarder kronor. En förlust på 400 miljoner kronor (eller 4 kronor i månaden för varje vuxen i landet).

Det positiva vi kan utläsa från det här är att bonus-malussystemet varit mer effektivt än vad beslutsfattarna hade väntat sig. Det visar att fler har valt bilar med låga eller inga utsläpp och färre har valt bilar med höga utsläpp.

Den valda morot och piska-metoden har flera fördelar i sig. Den som tänkt köpa en bil med höga utsläpp kanske tänker igenom sitt beslut en andra gång. Den som vill sikta på att ta klivet över till elbil kanske kan göra så, tack vara just bonusen. Den som tar en mer lagom medelväg varken straffas eller gynnas i någon överdriven utsträckning.

Kommer ge förändringar i bonus-malus

Att systemet går back är väl baksidan av myntet. Speciellt eftersom det var tänkt att gå jämnt ut. Det kommer leda till förändringar, just för att det var framlagt som ett system som skulle finansiera sig själv. Redan nu till sommaren kommer en förändring i systemet, där moroten blir sötare och piskan blir syrligare.

Elbilar kommer bli berättigade till 70 000 kronor i bonus medan malusdelen för bilar med utsläpp hårdnar. Därtill sänks också bonusen som laddhybrider varit berättigade till då malus räknas från första grammet över noll.

På så vis lär den rena elbil få ett ännu större uppsving när den högre bonusen införs till sommaren. Med det sagt lär också budgeten självklart gå i kras.

För tillfället är det troligtvis mer viktigt att bilar utan utsläpp får mer momentum. Det är säkert också så en förlust i bonus-malus kan motiveras. Det får helt enkelt kosta lite att få fart på de tillverkarna och konsumenten som är först på bollen.

Kostnaden för att slippa utsläpp

Transportsektorns mål är att minska utsläppen i Sverige med 70 procent till 2030. Där spelar bonus-malussystemet en viktig roll. Systemet påskyndar omställningen fram tills dess att elbilen får sitt eget ostoppbara momentum framåt. Medan motorn i bilen med höga utsläpp stannar för gott. Efter det kan både bonus och malus slopas.

Oavsett om det är en förlustaffär eller inte, så kanske vi alla ibland behöver plocka fram filantropen i oss själva, och acceptera att vi är medfinansiärer i denna omställning. Dyster läsning från forskare vid Harvard University visar att omkring 16,8 procent av alla dödsfall i Europa är orsakade av förbränning av fossila bränslen.

Så 400 miljoner kronor back, eller 4 kronor i månaden för varje vuxen i landet för att putta oss i rätt riktning kanske inte är så farligt.

Forskning från Harvard University visar andelen dödsfall (i procent) orsakade av fossila bränslen. Grafik: The Guardian
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.