I januari hoppas regeringen kunna införa en ny elbilsbonus till den som köper en ny eller begagnad elbil. Det handlar om en bonus på 55 000 kronor som finansieras av EU. Men den är inte riktad till alla köpare.
Det är nu något som får kritik av Riksförbundet M Sverige.
– Elbilsstödet måste finnas för alla, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
M Sverige påminner om hur regeringen 2022 slopade den tidigare klimatbonusen med motiveringen att elbilar nu kostnadsmässigt ansågs motsvara jämförbar med bensin- och diesebilar. Det anser inte förbundet och pekar på hur regeringen fortfarande har ett schablonavdrag på upp till 350 000 kronor på förmånsbilar.
– Omställningen stannade av när de privata köparna lämnades utan stöd. Tre år senare försöker regeringen återuppliva ett stöd med hjälp av EU-pengar men det riskerar att inte bli bättre än ambitionen, halvhjärtat, säger Carl-Erik Stjernvall.
Finanseringen till den nya föreslagna bonusen kommer från EU:s sociala klimatfond. För att ta del av pengarna måste stödet riktas till särskilda grupper. Förslaget är därför att rikta stödet till endast vissa kommuner, till de som tjänar under 80 procent av medelinkomsten och får dessutom inte tidigare ha ägt en elbil.
– Bara drygt en fjärdedel av Sveriges 10,6 miljoner invånare bor i de kommuner som omfattas, och ännu färre uppfyller inkomstkravet. Det är långt ifrån självklart att de som träffas av stödet är de som borde ge sig in i exempelvis privatleasing av en ny elbil, vilket ofta är ett dyrt bilägande, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige anser istället att stödet bör riktas till alla, och till de som faktiskt dessutom har de ekonomiska förutsättningarna att köpa en ny elbil med hjälp av stödet. Nu menar konsumentorganisationen att man uppmanar de som egentligen inte har råd till konsumtion och belåning.
– Precis som med skrotningspremien riskerar de snäva och krångliga villkoren dessutom göra stödet omöjligt att nyttja. Samtidigt missar man att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och som skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel, tillägger Carl-Erik Stjernvall.
















Kommentera