Konsumentverket ska granska otydlig prissättning på snabbladdning

Det ska vara enkelt att snabbladda elbilen utmed vägarna och prissättningen ska också vara mycket tydlig. Men så är det inte alltid. Det erfar Konsumentverket som tagit emot många anmälningar som rör bristande prisinformation inför laddningen.

Nu ska Konsumentverket granska avtalsvillkor och prissättning för elbilsladdning, rapporterar tidningen Vi Bilägare. Det är företagen Ionity, Bee, Eon, Fortum, Tesla och Vattenfall som ska granskas, enligt tidningen. De ska senast i början av september skicka in underlag om villkor och prisinformation.

Uppdatering: Granskar också destinationsladdare

Uppdatering: 21 augusti 14:00. Vi fick svar på ett förtydligande från Konsumentverket om att granskningen inte enbart innefattar snabbladdare utan också destinationsladdare:

– Tanken är att granskningen kommer att omfatta publika laddstationer där konsumenter ges möjlighet att ladda sitt elfordon. Där inbegriper vi både snabbladdare och destinationsladdare, skriver Charlotte Söderlund, Jurist vid Konsumentverket.

Allt om Elbil ser fram emot ordning

Allt om Elbils egen erfarenhet är att det idag inte är helt enkelt att hitta aktuell prisinformation. En del leverantörer presenterar prisinformationen i anslutning till sina laddstolpar. En del har information i sina appar eller hänvisar till sin hemsida. Dessutom kan priserna vara olika om du betalar med app, laddbricka eller har ett abonnemang. Ibland är uppgifterna inte heller aktuella.

Kanske är McDonald’s vägskyltar en lösning? Läs mer om McDonald’s bidrag till tydligare snabbladdning här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.