Idag presenterade regeringen nya satsningar med fokus på en grön omställning av transportsektorn. Redan under detta året vill man tillföra ytterligare tre miljarder, och under nästa år fyra miljarder kronor.
Regeringen lägger då till 1,9 miljarder extra i höständringsbudgeten på klimatbonusen för elbilar. Det innebär att utbetalningarna av den nu tillfälligt pausade klimatbonusen kan fortsätta när budgeten blir godkänd.
Tillskottet ska räcka till alla som köpt en bonusbil i år, eller planerar för att köpa en bonusbil ska få ut sina pengar.
− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund
För att finansiera satsningarna på elbilar kommer regeringen att höja skatten för den som köper en bensin- eller dieselbil. Ju större utsläpp, desto mer får man betala. Gränsen för vilka bilar som omfattas av den förhöjda fordonsskatten kommer sänkas.
Förändrat bonussystem
Regeringen vill också förändra bonussystemet. Bland annat vill man se en sänking av klimatbonusen för laddhybrider under 2022.
Till 2023 förväntar sig regeringen också kunna sänka bonusen för samtliga klimatbonusbilar. Då menar regeringen att utvecklingen på marknaden gjort elbilar och tekniken tillräckligt billig.
2021 | 2022 | 2023 | |
Maximal bonus (kr) | 70 000 | 70 000 | 50 000 |
Lägsta bonus (kr) | 10 000 | 5 000 | 5 000 |
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) | 60 g | 50 g | 30 g |
Bonus gasbil (kr) | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Högsta bonus laddhybrid | 45 000 | 20 000 | 10 000 |
Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Från nästa år införs också ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.
Kommentera