Klart: Toyota bZ4X till Sverige i mitten av 2022 – en miljon kilometer i batterigaranti

Toyotas nya elbil bZ4X har egentligen redan haft världspremiär men det hindrar inte Toyota från att nu också officiellt lansera den produktionsklara elbilen med en Europapremiär.

I samband med det bekräftar Toyota också att elbilen kommer till Sverige under mitten av 2022. Man kommer också introducera nya typer av leasingprogram som ska göra köpet ännu enklare och tryggare för de kunder som skaffar en elbil för första gången.

Toyota bZ4X kommer både i en fram- och fyrhjulsdriven version. Den framhjulsdrivna versionen har en elmotor på 204 hk (150 kW). Acceleration 0–100 km/h tar 8,4 sekunder och toppfarten är 160 km/h.

Den fyrhjulsdrivna versionen har två separata motorer på vardera 80 kW (totalt 217,5 hk) och ska klara accelerera 0–100 km/h på 7,7 sekunder. Toppfarten är där också 160 km/h.

Gemensamt för de båda varianterna är ett batteri på 71,4 kWh och en räckvidd på upp till 450 kilometer. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 150 kW vilket ska ge ungefär 80 procent på 30 minuter. 3-fas-ombordladdaren på 11 kW blir standard på den svenska marknaden.

Garantier med hälsokoll

Toyotas garanterar att minst 70 procent av batteriets kapacitet ska finnas kvar efter 10 år eller en miljon kilometer. Förutsättning att man årligen kontrollerar batteriet hos en auktoriserad Toyotaverkstad. Vidare skriver Toyota att utvecklingsmålet är att batteriet ska ha kvar 90 procent av sin kapacitet efter 10 år eller 240 000 kilometer.

Elbilen kommer också att få en värmepump, vilket är att välkomnat inslag för oss nordbor. Det gör både drivlinan mer effektiv och ger snabbare uppvärmning av kupén. Toyota tar till ytterligare ett knep för att ge en varmare kupé. Under ratten och instrumentpanelen sitter IR-värmare som värmer benen och fötterna på föraren och passageraren fram på bara någon minut.

Toyota presenterade steer-by-wire i samband med premiären av bZ4X. Det är dock inget som kommer att finnas tillgängligt vid premiären, utan något som kommer senare. Tekniken ska kunna ge mindre rattutslag, ta bort vibrationer från vägbanan och större möjlighet till att påverka styrkänslan.

Lanseringen i Sverige är som sagt satt till sommaren 2022. Vi får dock vänta lite till på de svenska priserna.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.