I november är det premiär för Volvos nya el-SUV och första bil som är byggd som elbil helt från grunden. Idag höll Volvo en kort presentation där man lanserade en ny era för säkerhet i framtidens elbilar.
I samband med det tillkännagav Volvochefen Jim Rowan att det nya namnet på elsuven blir Volvo EX90. Därmed bekräftar Volvo den namnstrategi som läckte ut för ett par veckor sedan.
Presentationen om säkerhetssystemen var kort, men genom en takmonterad LiDAR, fem radar, åtta kameror och 16 ultraljudssensorer ska Volvo lyfta säkerheten till en ny nivå. Systemet fungerar som en 360-graders sköld runt bilen som ska förhindra kollisioner.
Volvos forskning visar att programvaran och sensorerna kan minska olyckor som leder till allvarliga skador eller dödsfall med upp till 20 procent. Det totala antalet olyckor som kan undvikas kan förbättras med upp till 9 procent.

LiDAR-teknienk som är integrerad i taklinjen på EX90 kan upptäcka fotgängare på upp till 250 meters avstånd. Ett litet föremål som ett däck på en mörk vägbana kan systemet upptäcka 120 meter framför bilen. Det i motorvägsfart både i dagsljus samt mörker. Bilen kan då ingripa och hjälpa föraren för att hantera situationen.
Håller ett öga på föraren

– Vi är alla bra förare, men ibland är vi inte vår bästa version. Vårt förarförståelsesystem hjälper till att skapa en säkerhetssköld som du inte vet finns där förrän du behöver den. Två inre sensorer och kapacitiv ratt kommer att mata information till en algoritm, som kommer att prata med bilens yttre sensorer. Den kommer att förstå om du är distraherad eller dåsig och när den kan behöva kliva in och stödja, sa Jim under presentationen.
Förarförståelsesystem bygger på en algoritm som känner av blickmönster i realtid. Systemet kan känna av om föraren blir distraherad, eller försjunken i andra tankar – eller om föraren är påverkad av alkohol. Hjälpen kan börja med en enkel varningssignal som ökar i volym i takt med att situationen förvärras. Om föraren inte reagerar kan bilen stanna säkert vid vägkanten och varna andra trafikanter genom att slå på varningsblinkersen.
– Vi har gjort stora framsteg när det gäller yttre avkänning de senaste decennierna tack vare vårt engagerade arbete med krockförebyggande system. Kupéavkänning är en av de kommande frontlinjerna på säkerhetsområdet för oss. Vi kommer att fortsätta att lära oss, utveckla och integrera nya funktioner. Steg för steg för att öka säkerheten i takt med att vår kunskap ökar och mognar, säger Thomas Broberg, tillförordnad chef för Volvo Cars Safety Centre.
Premiär i november
Premiären för Volvo EX90 kommer att äga rum den 9 november. Volvo lovar dock att släppa ytterligare godbitar innan dess.
Kommentera