Nu bekräftar Lucid Motors officiellt att man är redo att ta klivet in på den europeiska marknaden med elbilen Lucid Air. Det blir dock ingen lågt prissatt instegsmodell vi kommer få se först. Lanseringen startar på fyra marknader; Tyskland, Nederländerna, Schweiz och Norge med första leveranser i slutet av 2022.
Först ut på marknaden blir två varianter av Air Dream Edition. En av varianterna är optimerad för effektivitet och räckvidd. Den får tillägget R som i räckvidd och ska leverera upp till 900 kilometer i räckvidd.
Den andra varianten får tillägget P som i prestanda och Lucid lovar en total motoreffekt på 828 kW (1111 hästkrafter). Noll till hundra klarar den på 2,7 sekunder.
– Prestanda, kvalitén och räckvidden gör Lucid Air perfekt lämpad för den europeiska marknaden. Expansionen till Europa stärker Lucids position och följer vårt uppdrag att höja standarderna för elfordonsindustrin, säger säger Zak Edson, VP of Sales and Service, Lucid.

Lucid bekräftar också priserna för de fyra nya marknaderna. Priserna är detsamma oavsett om du väljer P eller R-versionen.
- Tyskland: €218 000, inkl. moms/avgifter ( = 2,3 miljoner kronor)
- Nederländerna: €222 000, inkl. moms/avgifter = 2,35 miljoner kronor
- Schweiz: CHF 199 000, inkl. moms/avgifter ( = 2 miljoner kronor)
- Norge: 1 850 000 NOK, inkl. avgifter ( = 1,9 miljoner kronor)
Dream Edition Performance | Dream Edition Range | |
Motor | Dual Motor AWD | Dual Motor AWD |
Kraft | 1 111 hk (828 kW) | 933 hk (696 kW) |
Vridmoment | 1390 Nm | 1390 Nm |
0–100 km/h | 2,7 sek | 2,9 sek |
Toppfart | 270 km/h | 270 km/h |
Fler marknader, lägre priser
Senare i år kommer också fler varianter av Lucid Air till Europa. Det rör sig om varianterna Air Pure, Air Touring och Air Grand Touring. Pure är instegsmodellen och kommer få en halverad prislapp. Runt €100 000, skriver Lucid i ett pressmeddelande.
Även Sverige är en marknad som Lucid siktar in sig på i framtiden. Man tar redan emot förbeställningar för Lucid Air Pure, Touring, and Grand Touring men någon mer specifikt tidsram för en Sverigelansering än så får vi inte.
Kommentera