HiPhi Y är en rejält nedtonad elbil för Europa

Kinesiska elbilsmärket HiPhi är sedan tidigare redan på väg till Norge. Men nu är det också klart att märket kommer till fler länder i Europa under det här året. I samband med bilmässan i Shanghai om två veckor kommer HiPhi att presentera den helt nya modellen Y. Det är modellen som kommer leda satsningen på Europa.

HiPhi är ett premiummärke med modeller i miljonklassen men utöver lyx och mycket teknik kanske märkets modeller främst sticker ut med sin udda och futuristiska design. Något som vi kunde se genom lyxsuven X och lyxsedanen Z.

Redan nu finns både bilder och en del uppgifter om vad HiPhi Y kommer gå för. Den blir betydligt mer nedtonad rent utseendemässigt jämfört med både X och Z. HiPhi Y blir femsitsigt. Storleksmässigt blir den också betydligt mindre med sina 4938 mm i längd, 1958 mm i bredd och 1658 mm i höjd och en hjulbas på 2950 mm.

HiPhi Y kommer både som bakhjulsdriven modell och som fyrhjulsdriven. Den bakhjulsdrivna varianten har en motor med en effekt på 247 kW medan den fyrhjulsdrivna får en främre motor på 124 kW och en bakre motor på 247 kW.

Den kommer också med två batteristorlekar. Ett mindre på 76,6 kWh och ett större på 115 kWh i ett Long Range-utförande. Räckvidden blir mellan 560 och 810 kilometer beroende på utförande enligt den generösa kinesiska körcykeln CLTC.

– För HiPhi är utgångspunkten deras stora respekt för vad premium är. Jag kan säga, med en bakgrund från Audi, att HiPhis elbilar inte är någon match för tysk premium när det gäller teknik och kvalitetskänsla. Som produkt säljer dessa bilar sig själva, säger Kjell-Arne Wold, som ansvarar för HiPhi-lanseringen i Norge.

Så vad har HiPhi gjort hittills? Kolla in videon om HiPhi Z nedan:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.