Kinesiska elbilstillverkaren Dongfeng har levererat de första elbilarna med ett solid state-batteri. Under ett evenemang vid slutet av förra veckan levererade man 50 exemplar av elbilen Dongfeng Fengshen E70.
Istället för en flytande elektrolyt som sitter i de flesta litiumjonbatterierna har solid state-batteriet en fast sådan. De har både högre energitäthet och väger mindre. Dessutom är de i teorin också enklare att tillverka och dessutom betydligt säkrare. Men ännu finns ingen storskalig serieproduktion av solid state-batterier. De flesta tillverkarna är däremot ense om att det är nästa stora steg i batteriutvecklingen.
Nu har Dongfeng tagit fram batterier till 50 bilar för att demonstrera tekniken. Tidiga testar har visat att batterierna ska vara oerhört tåliga. Batteripaketet ska tålas att punkteras, deformeras och även sänkas ner i vatten, klara en mindre explosionen och vara jordbävningssäkert.
Elbilen Dongfeng Fengshen E70 är i grunden baserad på en bilmodell med förbränningsmotor. Som elbil är den utrustad med en motor som producerar 125 hästkrafter, har en räckvidd på 351 kilometer och ska klara 0-50 km/h på 4,3 sekunder.

Batteriet i Fengshen E70 är också utbytbart. Genom att åka in på en speciell batteribytarstation kan man få ett nytt fullladdat batteri på tre minuter. Som ett alternativ till att ladda batteriet med sladd. I förra veckan öppnade man den första batteribytarstationen i landet.
De 50 nya bilarna med solid state-batteri ska gå som app-taxi-bilar.