Kinatillverkade Tesla Model 3 SR+ laddade irriterande långsamt – men nu är det löst

Sedan i slutet på förra året har Tesla levererat instegsmodellen av Model 3 Standard Range Plus från sin fabrik i Kina. Till skillnad från andra Model 3 har den en annan typ av batteri. Ett så kallat LFP-batteri (järnfosfat) istället för ett litiumjonbatteri.

De nya LFP-batterierna erbjuder för- och nackdelar mot alternativet. Batterierna är betydligt billigare men kapaciteten också något lägre. Den kortare räckvidden väger dock upp mot att batteriet tål att vara fulladdat till 100% även till vardags och under längre perioder.

Däremot fanns det en större förvirring när de första bilarna ankom till Europa i början på året. Tesla Model 3 Standard Range tycktes ha problem med laddhastigheten. Flera nyblivna ägare upplevda långsamma hastigheter och svårigheter att ladda batteriet fullt.

Det visade sig att batteriet behövde kalibreras vilket gjordes genom att använda bilen och ladda batteriet ett par gånger. Flera nyblivna ägare vittnar efter några laddningar att hastigheten faktisk blev bättre. Dock inte till belåtna hastigheter. Förrän nu.

Mjukvaruppdateringen gav snabbare laddning

Idag uppmärksammar Tesla Club Sweden att den långsamma laddhastigheten är borta. Det hela sammanfaller med en mjukvaruuppdatering.

Tidiga mätningar visade att Model 3 Standard Range bara kunde starta laddning på 120 kW vid väldigt tomt batteri, för att sedan hastigt dala ner till omkring 70 kW. Efter mukvaruuppdateringen kunde bilarna plötsligt uppnå en laddeffekt på omkring 150 kW som följdes av en linjär kurva nedåt. Först efter omkring 80 procent nådde den ner till ”gamla mjukvarans nivåer”.

Teslaklubben drar slutsatsen att Tesla hade strypt laddhastigheten, i väntan på att samla tillräckligt mycket data över hur bilarnas LFP-batterier beter sig när de snabbladdas. En medlem berättar för klubben att han nu laddar från 10 till 70 procent på under 20 minuter.

Hos Tesla Club Sweden finns en illustrerande graf som visar skillnaden före och efter uppdateringen. Den hittar du här.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.