Kinesiska bildindustrin är på frammarsch och under de senaste åren har de dessutom börjat etablera sig i Europa med den ena elbilen efter den andra. Men farhågorna om att de kinesiska elbilarna ska krossa den europeiska bilindustrin verkar inte besannas.
Nu visar en rapport från kinesiska Tullverket hur exporterna fallit på de flesta marknaderna och det också riktigt mycket. I februari exporterade Kina 28 866 elbilar till Europa, vilket är en minskning med 30 procent jämfört med samma period förra året.
Vid en djupare analys på EU-nivå var det endast 18 907 elbilar som nådde inom Unionens gränser, ett tapp på hela 41 procent jämfört med samma period förra året. En tydlig effekt av de strafftullar som EU lagt på kinesiska elbilar.

På de 10 största exportnationerna för den kinesiska bilindustrin efter antalet elbilar är det endast Mexiko, Indonesien, Turkiet och Förenade Arabemiraten som ser en ökning i antalet fordon. Totalt på global nivå föll exporterna med 18 procent.
Destination | Februari | Förändring samma månad förra året | HIttills i år YTD | Förändring hittills i år Chg Y/Y |
---|---|---|---|---|
Belgien | 10 105 | -41% | 30 889 | -21% |
Storbritannien | 8 362 | -2.9% | 16 764 | -13% |
Filippinerna | 8 225 | -0.9% | 17 848 | -17% |
Mexiko | 7 847 | 623% | 11 173 | 326% |
Thailand | 6 252 | -17% | 16 369 | -19% |
Indonesien | 5 737 | 79% | 11 573 | 124% |
Turkiet | 3 781 | 131% | 19 672 | 704% |
Förenade Arabemiraten | 3 231 | -20% | 13 287 | 23% |
Sydkorea | 3 151 | -51% | 5 741 | -20% |
Spanien | 2 664 | -49% | 4 558 | -28% |
Kommentera