Kia Sverige inleder V2G-projekt – elbilar ska balansera elnätet

Peter Himmer, VD Kia Sweden.

Elbilar kan genom dubbelriktad laddning (V2G) bli en resurs för samhället och energinätet. Det samtidigt som det kan innebära en besparing för elbilsägaren som kan sälja tillbaka energi under dyra energitoppar när behovet är som störst.

Nu inleder Kia Sverige ett forskningsprojekt kring tekniken. Målet är att undersöka hur elbilar och bilanläggningar kan bli resurser i Sveriges energisystem.

Det är Lunds tekniska högskola i samarbete med Sustainable Innovation och PowerLynk som nu genomför ett test vid två Kia-återförsäljare, Aftén Bil i Åkersberga och Bilbörsen i Linköping.

Där analyseras laddning och urladdning från 40 till 50 elbilar för att förstå hur bilanläggningar kan bidra till att balansera elnätet. Den kommersiella och skalbara aspekten ska också undersökas.

– Eftersom våra nya elbilar är förberedda för dubbelriktad laddning är det väldigt intressant att se hur tekniken kan användas i praktiken och stötta elnätet när de inte används, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

– Om det fungerar på våra bilanläggningar, är det applicerbart på alla platser där många bilar laddas samtidigt. Till exempel i parkeringshus eller i hamnar, fortsätter Peter Himmer.

Stor potential

Potentialen i tekniken är stor när den skalas upp nationellt. Men även Kias återförsäljare kan göra en skillnad. Om varje Kia-återförsäljare i snitt har 45 laddpunkter och 60 procent av de uppkopplade bilarna är elbilar så innebär det omkring 2000 uppkopplade elbilar.

Om dessa har ett batteri på minst 80 kWh kan den totala effekten ut i elnätet då bli hela 160 000 kWh. Det motsvarar årsförbrukningen för åtta eluppvärmda villor eller 36 lägenheter.

– Vårt projekt öppnar dörren för en storskalig användning av V2G och skapar affärsmöjligheter för återförsäljare och andra affärsverksamheter, säger Lennart Skogh, grundare av PowerLynk.

V2G är inte bara en nytta på samhällsnivå där elbilsägaren kan mata ut ström till elnätet och kompenseras ekonomiskt. Den kan också gynna enskilda bilägaren genom att elbilen kan fungera som ett reservbatteri för det egna hushållet vid höga elpriser eller strömavbrott.

– Att inte förbereda för en framtid där elbilarnas batterier nyttjas maximalt är i bästa fall en missad affärsmöjlighet och i värsta fall direkt dumsnålt, säger Lorentz Tovatt, projektledare på Sustainable Innovation.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.