Snart kommer den nya eldriven halvkombin Kia EV4. Nu har Kia genomfört de sista testerna av elbilen för att säkerställa en lång livslängd och stabil prestanda. Det inkluderar också omfattande uthållighetstester.
Genom sitt testprogram har Kia EV4 hunnit rulla 11 000 mil på europeiska vägar och genomgått ett 1 000 mil långt testförfarande på Nürburgring med simulerad belastning motsvarande 90 till 95 procent av bilens maxkapacitet.
Testerna satte bland annat bilens batterisystem på prov. Utfallet från testerna var positivt, uppger Kia, med ett batteri som bibehöll sin prestanda och endast såg minimalt med slitage. Efter de omfattande testerna visade ett batteritest att batteriet hade kvar 95 procent av sin ursprungliga kapacitet.
– För att kunna erbjuda våra kunder en tillförlitlig elbil för vardagen var det avgörande att bekräfta EV4:s hållbarhet i både verkliga och extrema förhållanden, kommenterar Stephan Hoferer, ansvarig för hållbarhetsutveckling vid Hyundai Motor Europe Technical Center.
– Tack vare noggranna tester, från isiga vägar till racerbana, är vi övertygade om att EV4 levererar mer än vad vardagen kräver, avslutar Hoferer.
Kias batterigaranti lovar att minst 70 procent av batterikapaciteten återstår efter 16 000 mil eller åtta års normal användning.
Kia EV4 kommer erbjudas med två olika storlekar på batteriet. En Standard Range-modell med ett batteri på 58,3 kWh och en Long Range-variant med ett batteri på 81,4 kWh. Räckvidden är 430 respektive 633 km enligt WLTP. Snabbladdning från 10 till 80 procent på 31 minuter.
Som halvkombi lastar bagaget i EV4 435 liter i bagaget, medan fastback-modellen som är något längre lastar 480 liter.
Relaterad läsning: En första titt på Kia EV4 – en ny favorit?
















Kommentera