Volkswagen ska nästa månad visa upp ett koncept på en helt ny helelektrisk instegsmodell som ska gå i produktion 2027. Med modellen ska Volkswagen pressa priserna och erbjuda något som ska locka en bred publik. Volkswagen är dock för tillfället väldigt hemlighetsfulla. Men vad mer kan vi lista ut om den kommande elbilen?
Svaret finns i en mängd ledtrådar som Volkswagens representanter delat med sig av i intervjuer under det senaste året. Det går också att hitta ledtrådar i ett gäng andra koncept från Volkswagen.
Volkswagen har bekräftat att den nya instegsmodellen ska tillverkas i Europa och att den är speciellt riktad för den europeiska marknaden med ett riktpriset på 20 000 euro. Ett varumärkesskydd avslöjar att konceptet kanske får namnet Volkswagen ID. Every1 vilket passar med Volkswagens strategiska ambition ”att göra e-mobilitet attraktivt för alla”.
Den lilla elbilen kommer att bygga på en vidareutveckling av MEB-plattformen som sitter i dagens Volkswagen-elbilar. Volkswagen Group håller just nu på att förbereda sig för att bygga koncernens kommande instegsmodeller i Spanien. Denna lär också tillverkas där.
Vi kan anta att ID. Every1 blir mindre än konceptet Volkswagen ID. 2all som mäter 4,05 meter i längd. Som en jämförelse var den lilla elbilen Volkswagen e-Up 3,5 meter lång. För att kompensera för det lilla yttre formatet kommer Volkswagen behöva vara kreativa och nyttja utrymmet väl.
Slopande av en skrymmande förbränningsmotorer och allt som hör till det underlättar. ID. Every1 måste vara praktisk för många och det kan bara en elektrisk drivlina bidra till.

Det har Volkswagen bland annat illustrerat med konceptet Volkswagen ID. 2all. Genom att sätta den kompakta elmotorn fram har man frigjort volym till att göra ett riktigt stort bagage, trots ett litet yttre format. Konceptet ID. 2all får in två dryckesbackar, en kabinväska och en ryggsäck under lastgolvet i bagaget. Det är imponerande.
Volkswagen har allt att vinna på att göra ID. Every1 så liten som möjligt exteriört – samtidigt som man gör allt får att skapa en rymlig och praktisk interiör. En liten bil blir lättare och har ett lägre luftmotstånd, det sänker förbrukningen och minskar behovet av ett stort och tungt batteri vilket i sin tur kommer driva nere produktionskostnaderna, inköpspriset och driftskostnaderna.

Interiören kommer att genomgå en stor förändring jämfört med dagens elbilar från Volkswagen. Tidigare har Volkswagen sagt att kommande ID.2 och efterföljare ska få en ”mindre plastkänsla” och man kommer använda sig av mer genomtänkta material och smarta lösningar för att hålla nere kostnaderna. Tidigare konceptbilder visar på något som känns ombonat och trevlig i sin enkelhet, med en mix av skärmar, fysiska reglage och praktisk förvaring.
Vill skapa en ikon
Volkswagen vill inget annat än att skapa en elbil som blir lika ikonisk som de odiskutabla succéerna Bubblan, Folkabussen och Golfen har blivit. Det finns inget konkret som avgör vad som definierar ett sådant fordon. Det handlar ofta om att vara rätt i tiden, en gnutta tur och att vara lösningen på ett utbrett behov. I detta fallet vill man göra elbilar överkomliga för fler.
Att skapa något som känslomässigt tilltalar föraren och skapar glädje och välbefinnande är ett steg på vägen. Det är en högst abstrakt känsla och börjar definitivt i förarstolen – och skapas av det intryck som föraren får av material men också körkänslan. Men också att bilen blir en bra kompis. Det känslomässiga är inte att underskatta när det kommer till den ikoniska dyrkan.
Men för att det ska hända måste föraren sätta sig i förarstolen. Det kommer denne göra först när det är uppenbart att de mer konkreta behoven kommer uppfyllas. Det handlar om rätt pris, om det funktionella och insikten att en sådan här elbil är tillräckligt för att vara lösningen på ens problem och behov i vardagen.
Det ska bli spännande att se hur Volkswagens taktik framåt kommer se ut och hur Volkswagen ID. Every1 kan leva upp till sitt namn.
Kommentera