Tesla är nära nya stora genombrott i hur man tillverkar sina bilar både billigare och effektivare. Det rapporterar Reuters som påstår sig citera fem källor väl insatta i de nya metoderna. Tesla har tidigare revolutionerat sitt bilbyggande genom att gjuta bilens främre och och bakre underrede i stora pressar.
Nästa steg för Tesla har varit att ge sig på och bemästra tekniken för att gjuta betydligt fler delar, och dessutom göra de gjutna delarna betydligt större än tidigare. Det är precis vad Tesla nu lyckats med enligt uppgiftslämnarna. Istället för att svetsa samma 400 delar, vill Tesla trycka ut hela chassit i endast några få delar.
Det är en del av den ”unboxed”-strategi som Tesla beskrev tidigare i våras, och ska halvera produktionskostnaden. Den nya produktionsmetoden ska resultera i några få byggklossar, som sedan slutmonteras långt senare i produktionsflödet.

Genom att ta fram bilen i större ”byggklossar”, kommer Tesla kunna skicka fram dessa individuella delarna genom egna produktionsled och låta personalen arbeta på dessa. Först senare pusslas de ihop till en komplett bil.
Det gör att fler personer parallellt kan arbeta på samma bil i olika stationer. Det kommer göra det möjligt för Tesla att korta ner produktionstiden för varje bil, sänka produktionskostnaderna och öka marginalerna.

De fem personerna berättar för Reuters att en enda stor ram kommer användas till att kombinera de främre och bakre delarna med mittunderredet där batteriet sitter. Det är den tekniken som ska göra det möjligt för Tesla att tillverka en liten elbil med ett pris på under 25 000 dollar enligt källorna. Och det inom två år.
– Det är en möjliggörare utan dess like. Det har en enorm implikation för branschen, men det är en mycket utmanande uppgift. Gjutning är väldigt svår att göra, särskilt de större och de mer komplicerade delarna, säger fordonsexperten Terry Woychowski hos ingenjörsföretaget Caresoft Global, till Reuters.
Om Tesla lyckas med att megagjuta det mesta av underredet på en elbil, kommer det ännu en gång ändra spelplanen för hur bilar designas och tillverkas i framtiden, enligt Terry. Många andra etablerade biltillverkare har precis nyligen meddelat att man kommer att börja gjuta de främre och bakre delarna av underredet i stora pressar. En teknik som Tesla bemästrat i många år och snart alltså tar till nästa nivå.
Kommentera