Jo, elen räcker så alla kan köra elbil i Sverige – skapar en miljardindustri

Foto: Peter Esse.

Det påstås att elen inte räcker till om alla skulle börja köra elbilar i Sverige. Det är inte sant. I själva verket har vi en god tillgång på el och dessutom kan hela elektrifiering innebära en mångmiljardindustri samtidigt som Sverige blir mer självständigt.

Låt oss ta ett räkneexempel på hur mycket el som Sveriges elbilar egentligen förbrukar. Idag finns det 375 000 elbilar i Sverige och i genomsnitt rullar en personbil 1200 mil per år. Med en genomsnittlig förbrukning på 2 kWh/mil skulle det innebära att varje elbil förbrukar 2400 kWh årligen.

Det ger en total energikonsumtion på 900 000 000 kWh på ett år, eller 0,9 TWh. Om vi ställer det till proportion till hela Sveriges energiproduktion som 2023 uppgick till 163 TWh så är det en försvinnande liten del. Och elen finns där, förra året hade Sverige en överproduktion på 28,5 TWh som vi då exporterade till andra länder (främst Finland).

Men 5 miljoner elbilar då?

Om vi spinner vidare på detta och låtsas att alla personbilar som finns i Sverige idag blev en elbil över en natt så innebär det att det skulle finnas runt fem miljoner elbilar. Om dessa i genomsnitt rullar 1200 mil per år ger det en total energikonsumtion på 12 000 000 000 kWh, eller 12 TWh. Fortfarande skulle alltså den elen vi producerar idag räcka till.

Men elbristen då?

Att vi har en elbrist är en myt. Däremot finns det en kapacitetsbrist på vissa håll. Det är förenklat uttryckt trångt i elledningarna. Samtidigt så investeras det stora summer i elnätet av just denna anledningen. Ett konkret exempel är E.ON som investerar 23 miljarder med start i år och fram till 2027 för att öka kapaciteten. Fler nätägare gör liknande investeringar.

Sveriges elproduktion genom tiderna.

Elnätet är inte något statiskt. Det är något som är i ständig förändring. Sveriges första elverk byggdes i Göteborg 1884 och kunde endast driva 1000 glödlampor. Tänk om det hade stannat där?

Det kommer inte bli fem miljoner elbilar över en natt, vi kommer kunna utöka elnätet över tid, precis som vi gjort de senaste 140 åren. Energi i dess olika former (elektricitet och olja) är en hårdvaluta och kanske en av de viktigaste handelsvarorna i modern tid. Det är en förutsättning för hela det moderna samhället. Elproduktionen kommer inte prioriteras bort.

En miljardindustri

Laddboxar är smarta – och kan lastbalansera. Fotograf: Filip Foto Film.

Att elbilarna skulle få hela Sveriges elnät att kollapsa är en ren och skär lögn. Elbilarna och batterilager kan snarare ha en stabiliserande effekt. Det finns ett brett utbud på smarta laddningstjänster som kan förbruka ström när kapaciteten finns och sänka effekten på laddningen när elen behövs på annat håll.

Den som vill Sverige väl borde förespråka elbilar och stötta omställningen. Med hjälp av elbilarna kan vi bli självförsörjande på drivmedel. Vi slipper att vara beroende av andra energiproducenter (oljenationer) för att driva våra transporter.

Fortsatta investeringar i inhemsk elproduktion, elektrifiering, råvaruanskaffning, batteriutveckling och produktion kommer göra oss mer självförsörjande i framtiden och samtidigt skapa en miljardindustri. Bara under förra året uppgick intäkterna från Sveriges export av el till 35 miljarder kronor. Tänk vilka fler möjligheter elektrifieringen kan medföra.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.