Jim Rowan: Det är lidar-systemet som försenat Volvo EX90

Planen var att produktionen av Volvos nya flaggskepp Volvo EX90 skulle starta i slutet av det här året med de första leveranserna därefter. Men så blev det inte meddelade Volvo i ett kort pressutskick i mitten på maj. Det handlade om att mjukvaran inte var klar.

Volvo skulle på grund av det tvingas skjuta produktionen till första halvan av 2024. För första gången förklarar nu Volvo lite mer utförligt om utmaningarna. Under torsdagens kvartalsredovisning fick Volvo Cars VD Jim Rowan förklara läget:

– Vi skjuter på produktionsstarten för EX90, helt enkelt på grund av komplexiteten i mjukvarukoden och den bilen, inledde Jim.

Han fortsätte sedan med att förklara att Volvo EX90 bygger på en hel ny plattform och att det är en viktig flaggskeppsprodukt. Det är också första gången som lidar är standard, och dessutom första gången Volvo använder lidar-tekniken.

– Vi skrev programvaran för perceptionsdelen och sensorfusionsmjukvaran för säkerhetsskiktet. Vi vill se till att vi får det helt rätt. Vi måste få det rätt, så vi sköt på produktionen för att ge ingenjörsteamen lite mer tid för att kunna se till att när vi lanserar den bilen får kunderna den bästa möjliga upplevelsen, fortsatte Jim.

Lidarn i EX90 kan uppfatta allt i omgivningarna.

Att ge utvecklarna mer tid har varit nödvändigt. Men det har också fått Volvo på banan igen och det är inte tal om några ytterligare förseningar:

– Vi är på rätt spår, som vi sa tidigare skjuts det ut fem till sex månader, och vi är på banan att lansera den bilen så som vi kommunicerade för några månader sedan, avslutade Jim.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.