Jim Farley varnar: Kina kan slå ut hela den amerikanska bilindustrin

VD Jim Farley och kinesiska elbilen Xiaomi SU7.

Fords VD Jim Farley uttalar sig ofta om den kinesiska bilindustri och har varnat för den snabba utvecklingen i landet. Ganska nyligen berättade han hur han ”chockats” över framstegen som kinesiska bilindustri gjort efter ett besök i Kina tidigare i höst.

I en intervju för CBS berättar nu Farley hur han själv sett det förut. Farley arbetade tidigare för Toyota innan han började på Ford 2007, och det var något som hans farfar inte ska ha uppskattat. Han vittnade nämligen om hur fordonsindustrin krisade på 1970-talet i Michigan när japanska bilar tog marknadsandelar från amerikanska tillverkare.

Farley ser tydliga paralleller mellan den tiden och dagens konkurrens från Kina. Skillnaden är att hotet nu är mycket större, menar Farley.

– De har tillräcklig kapacitet i sina befintliga fabriker i Kina för att försörja hela den nordamerikanska marknaden och slå ut oss alla. Japan hade aldrig den möjligheten. Det här är alltså en helt ny nivå av risk för vår bransch, säger Farley i intervjun.

Han berättar också i intervjun hur han själv rattar en kinesiska elbil:

– Jag kör en Xiaomi SU7. Hög kvalitet och en riktigt bra digital upplevelse. De är våra konkurrenter och för att slå dem måste man förstå dem, förklarar Farley.

Fords VD Jim Farley.

För att möta konkurrensen från Kina har Ford arbetat med att ta fram en helt ny elbilsplattform och helt nya metoder för att tillverka elbilar. Fokus ligger nu på mer prisvärda och mindre elbilar. Först ut på den nya plattformen är en eldriven pickup som ska gå i produktion 2027.

– Det här är den mest genomgripande förändringen i hur vi designar och bygger fordon på Ford sedan Model T, säger Farley i intervjun.

Han fortsätter med att förklara vad som driver han:

– Det jag bryr mig om är Fords omvandling. Jag vill kunna komma tillbaka hit om 20 år om jag fortfarande lever och se att människorna fortfarande har fullt upp. Precis som min farfar. Min farfar hade ingenting förrän han fick jobbet på Ford. Vårt uppdrag som ledare handlar om dem, summerar Farley och pekar ut över produktionsgolvet.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.