Jämförde förbrukningen i elbil – i hög och låg fart

Ju snabbare man kör med sin bil desto mer energi förbrukar den. Det oavsett drivlina. Men hur stor är skillnaden om man kan välja? Och är det kanske värt en långsammare sidoväg för att spara på energi? Norska Motor.no valde att testa det.

Man lät två identiska Tesla Model 3 köra från Oslo till samma slutmål på andra sidan Norges längsta sjö Mjösbrua, men man valde två olika vägar. Den ena rullade på motorvägen E6 på sjöns östra sida där hasigheten 110 km/h råder. Den andra tog den västra sidan med riksväg 4 som består av en blandning med motorväg, och 60 och 80-zoner. Riksvägen innebär en kortare sträcka, 13 istället för 15 mil.

Tidningen konstaterar att Model 3 är en mycket effektiv och aerodynamisk elbil med låg förbrukning. Så de tyckte det skulle vara intressant att se hur medelhastigheten påverkar förbrukningen. Men också om det är värt att ta en senväg för att få en lägre förbrukning.

– Vi nollställde trippmätarna i korsningen Sinsenkrysset (Oslo) där den ena bilen svängde av och tog riksväg 4 medan den andra styrde mot E6:an. Riksväg 4 är som de flesta motorvägar en blandning av 60 och 80 zoner med inslag av motorväg längs vägen. Och större risk för förseningar, skriver tidningen.

Halvvägs in i testet hade bilen som tog riksväg 4 kört 69,9 kilometer. Den hade då kört i en timme. Medelförbrukningen låg på 1,36 kWh/mil. Bilen som tog E6:an behövde endast 43 minuter för att klara samma sträcka men låg på en högre förbrukning om 1,51 kWh/mil.

Färden fortsatte och bilen som tog E6:an rullade in 30 minuter före bilen som tagit riksväg 4. När båda bilarna kommit i mål hade de kört 151 respektive 137 kilometer. Förbrukningen slutade på 1,56 kWh/mil för bilen som hade rullat i de högre hastigheterna, och på 1,25 kWh/mil på den som hade rullat i de lägre hastigheterna.

Via E6Via riksväg 4
Avstånd: 151 kmAvstånd: 137 km
Tid: 1 h 31 minTid: 2 h 1 min
Förbrukning: 1,56 kWh/milFörbrukning: 1,25 kWh/mil
Batteriprocent: 63Batteriprocent: 74

Man kunde konstatera att bilen som körde långsamt kostade mer i tid, och mindre i energiförbrukning. Totalt förbrukade bilen som hade kört i den högre hastigheten 24,2 kWh och den som kört långsammare hade förbrukat 17,4 kWh.

Tidningen räknar ut att energikostnaden om man laddade på en Tesla Supercharger skulle vara 60,90 kr för resan via riksväg 4 och 85,70 kronor på E6:an. Alltså en skillnad på ungefär 25 kronor.

Men på de norska vägarna finns också en annan kostnad att ta hänsyn till. Det är vägtullarna. För den som tar E6:an är tullpengen 125 kronor, och på riksväg kostar det endast 46 kronor. Det ger en ännu större besparing att ta den långsammare vägen.

– Tid eller pengar, konstaterar tidningen.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.