Jaguar I-Pace får en blygsam facelift – prestandan blir oförändrad

Jaguar var tidigt ute när man i mars 2018 premiärvisade elbilen Jaguar I-Pace. Även om I-Pace bjöd på höga premiumnivåer och för sin tid relativt god prestanda så blev det kanske aldrig den Tesla-utmanare som tillverkaren hade hoppats på.

I-Pace har stillsamt figurerat i bakgrunden medan andra biltillverkare kommit ikapp i skiftet till elbilar. För tre år sedan fick den en mindre uppdatering som bland annat löste bekymret med långsam hemmaladdning.

Nu är det dags för elbilen att genomgå ännu en uppdatering. Det handlar dock inte om några större ändringar denna gången heller.

Främst är det ett gäng mindre kosmetiska uppdateringar vi får se som en mjukare front. De främre stötfångarna, de nedre dörrsidorna och den bakre diffusorn blir också nu karossfärgade.

Jaguar presenterar också en sportvariant som får tillägget 400 SPORT med flera tuffare attribut som en sportig diskret bakspoiler och luftdämpning som standard. Något förstärkt drivlina blir det dock inte tal om.

Jaguar fortsätter med samma batteri på 90 kWh som ska ge upp till 470 kilometer i räckvidd. Toppfarten är 200 km/h och den klarar 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder. Snabbladdning är möjlig med upp till 100 kW och hemmaladdning via AC är möjlig med upp till 11 kW.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.