Provkört: Peugeot E-5008 är en elbil med 7 sittplatser

Jag åkte till Öresundsregionen för att provköra Peugeot e-5008. En elsuv som trots sin storlek säger sig ha plats för sju personer. Med en längd på 4,79 meter så är den kortare än andra sjusitsiga elsuvar. Det mesta annat som är 7-sitsigt är längre än fem meter.

Så det låter ju vettigt. Dessutom är designen ganska läcker både på utsidan men också inne i kupén. Peugeot har ett formspråk som sticker ut och är lite modigt som jag fastnade för. Favoriten är utan tvekan den fräcka grillen som förmedlar ett kraftfullt intryck. Jag gillar det. Dessutom är Peugeot E-5008 ganska trevlig att köra.

Det jag fick ratta från Köpenhamn till Åhus, och sedan tillbaka igen var Peugeot E-5008 Standard Range. Det är den bilen som Peugeot kommer lansera först. Senare kommer en variant med större batteri och fyrhjulsdrift.

Bekväm och stabil

Körmässigt är E-5008 bekväm och stabil. Den är inte designad för extrem prestanda, men erbjuder en balanserad och mjuk körupplevelse som passar både stadskörning och längre resor. Bilen hanterar vägen väl och ger en känsla av komfort och trygghet.

E-5008 Standard Rang har ett batteri på 73 kWh och en WLTP-räckvidd på 500 kilometer. Framåt drivs den av en motor på 157 kW (210 hk). Sprinten 0 till 100 km/h gör den på 9,6 sekunder. AC-laddning på 11 kW är standard, och DC-laddning är möjlig med upp till 160 kW.

Att ladda från 20 till 80 procent ska vara möjligt på runt 30 minuter. Lite blygsam snabbladdning kan jag tycka, men i övrigt är den fullt tillräcklig och specifikationerna vittnar om ett fokus på att leverera effektivitet framför prestanda.

7 personer eller mycket bagage

Peugeot E-5008 vill vara en vettig familjelastare, det förutsatt att de minsta i familjen inte är för stora. De främre platserna och den andra raden erbjuder generöst med utrymme och komfort, med bra benutrymme och en behaglig sittposition. Den tredje raden är mer kompakt och lämpar sig bäst för mindre barn.

Det ska också sägas att den tredje raden dessutom tar en del från bagaget som inte lastar mer än två kabinväskor med tredje raden uppfällt. Men samtidigt kanske man inte kan begära något mer från en 7-sits-SUV av den är storleken.

Summering

På sista raden är det svårt att ge ett komplett helhetsintryck utan ett definitivt pris. Priserna är nämligen inte klara och Peugeot ville inte heller ge någon indikation. Min gissning, efter att ha kollat igenom Peugeots prissättning är att bilen startar någonstans över halvmiljonen, kanske runt 580 000 kronor eller så. Betydligt lägre än andra sjusitsiga elbilar som Kia EV9 eller Tesla Model X – som båda är betydligt rymligare.

Det samlade intrycket är ändå en trevlig bil, som presterar väl och erbjuder en annorlunda design som sticker ut. Sju sittplatser, ja visst, men inte sju fullstora sittplatser.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.